petak, 31. kolovoza 2012.

OTOK SA SRCEM



Otočić Galešnjak. Otok sa srcem.

srijeda, 29. kolovoza 2012.

NAKED YOGINI












MEDITACIJA - MAHAYANA









Mahayanska meditacija

B. Allan Wallace

[Op.pr. ovaj pregled meditacijske prakse nije zamišljen kao izravna uputa za praktičnu meditaciju, već samo kao pregled osnovnih sastojaka i načina izvođenja jednog od modela budističke meditacije. No, ukoliko niste u mogućnosti učiti meditaciju od autentičnog učitelja, ili primjeniti detaljne upute iz brojnih tekstova, možete isprobati ovaj model. Idealno vrijeme za dnevnu praksu je odmah nakon buđenja, to jest rano ujutro prije zore.]
. . .

1. Sjednite udobno s uspravnim leđima.

2. Tradicionalno, prvi korak u formalnoj meditaciji je pristupanje utočištu u Tri Dragulja, a to su Buddha, Dharma i Sangha.

3. Zatim, odredite svoju motivaciju, naročito kroz težnju ka ostvarenju savršenog probuđenja za dobrobit svih bića.

4. Tri puta udahnite, s opuštanjem, s pročišćavanjem, duboko u abdomen. Opustite lice i oči.

5. Prakticirajte svjesnost daha. Položite svjesnost u perceptivno stanje fokusiranjem na dah, praćenjem taktilnih senzacija iznad gornje usne ili na nosnicama, kadgod osjećate udisaj. Njegujte pomnost kroz iskustveno i svjesno praćenje daha. Brojte udah po udah do dvadeset jedan.

6. Dok se fokusirate na dah, u drugom planu introspektivno motrite stanje svjesnosti u tom trenutku. Dopustite da se svjesnost odmara u perceptivnom, čisto iskustvenom stanju i budite svjesni, bez prianjanja, bilo kakvih slika i unutarnjeg dijaloga koji izniče u prostoru svjesnosti. Kadgod postanete svjesni da se hvatate za neku misao, emociju ili sliku, jednostavno otpustite napor hvatanja i opustite se dublje. Ustalite se opuštanjem u nježni ritam daha. Prakticirajući introspekciju, održavajte pomnost bez prekida i smetnje kroz čitavo trajanje dvadeset jednog daha.

7. Pređite na suptilniju praksu postavljanja uma u njegovo prirodno stanje. Opustite pogled i pažnju u prostoru ispred sebe, nefiksirano na bilo koji objekt ili proces. Štogod da iznikne u umu, jednostavno budite s time prisutni. Dopustite svjesnosti da bude ljubazan domaćin među nepristojnim gostima ometajućih misli, sjećanja i emocija. Budite svjesni ne-interaktivno svega što izniče, jednostavno primjećujući prirodu te pojave i dopuštajući da se ona odvrti bez intervencije. Otkrijte mirnoću svjesnosti usred aktivnosti vašeg uma.

Prakse svjesnosti daha i postavljanja uma u njegovo prirodno stanje njeguju osjećaj unutarnje mirnoće i jasnoće, tihog spokoja u odnosu na ostatak naše budne svjesnosti. Ali ova mirnoća opada kad krenemo u aktivni život. Najmoćnija zaštita za ravnotežu uma njegovanog u formalnoj meditaciji je njegovanje blagonaklonosti.

8. Prvi korak u praksi njegovanja blagonaklonosti je jednostavno obraćanje pažnje na mentalna stanja suprotna blagonaklonosti i mentalnoj ravnoteži - odbojnost, agresivnost, ljutnja, zamjeranje, mržnja i prijezir. Ispitajte kako ova stanja utječu na um. Razvijte u sebi težnju, "Neka budem slobodan/na od ovog otrova." Promislite kako je samovažna pravednost otrov sa šećernim prelivom. Razvijte u sebi težnju, "Bez obzira koga ili koje situacije srećem, neka moj um bude slobodan od svih jada", i zamislite da je tako. Zamislite susret sa situacijama u kojima buktinja ljutnje i mržnje lako plane i zamislite kako zadržavate pribranost, spokoj i slobodu.

Promislite o drugim tipovima ojađenja - arogancija, žudnja, prianjanje, zavist, tuga, žalost, očajanje i potištenost. Razvijte u sebi čežnju, "Bez obzira na izazove koje susrećem, neka budem slobodan/na od ovih jada." Zamislite da je tako.

Sjetite se jada beskorisnog straha i tjeskobe. Zatim razvijte u sebi čežnju da budete slobodni od tjeskobe, slobodni od beskorisnog straha i njegovih uzroka. Zamislite da se usred neizvjesnosti života, odnosa i okolnosti krećete slobodni od tjeskobe. Zamislite da ste neustrašivi.

Naposljetku, razvijte u sebi želju, "Neka budem dobro i sretno usred nepogodnih i pogodnih situacija, u lošem i dobrom zdravlju, u siromaštvu i imućnosti, u odbijenosti i prihvaćenosti." Zamislite to duboko blagostanje ovdje i sada.

9. Fokusirajte se na svoje srodstvo sa svim osjetilnim bićima. Opazite umom stvarnost da sva osjetilna bića žele biti slobodna od patnje i pronaći pravu sreću. Proširite polje svjesnosti na svaku osobu u vašem okolišu. Pošaljite u svim smjerovima srdačnu želju, "Neka sve osobe i ja budemo slobodni od jada, tjeskobe i straha." Zamislite da je tako. Proširite svjesnost tako da uključi širu zajednicu, sve tisuće ljudi poput vas, koji žele pronaći sreću i izbjeći nevolje, tugu i tjeskobu. Pošaljite želju da svatko bude dobro i sretno i zamislite da je tako. Dalje širite svjesnost u svim smjerovima ka svim osjetilnim bićima, sjeverno, južno, istočni i zapadno, bez izuzetka. Posegnite daleko s poljem blagonaklonosti obgrljujući sva bića. Zaželite da svako biće, poput vas, bude dobro i sretno, slobodno od neprijateljstva i agresivnosti. Zamislite da je to tako ovdje i sada.

10. Učinite sintezu dosadašnjih opažanja kroz praksu "davanja i uzimanja". [Op.pr. poznatija u tibetanskom budizmu kao tonglen, ova praksa se sastoji u njegovanju blagonaklonosti ili nesebične ljubavi ("davanja") i univerzalne samilosti ("uzimanja"). Ime dolazi iz same metode: zamišljamo kako iz sfere svog duhovnog srca dajemo čistu sreću i duhovne vrline svim bićima, a u srce preuzimamo svu njihovu patnju. Sreća koju šaljemo je bijele boje, a patnja koju uzimamo crne. Kad patnja prodre u naše srce, ona u spoju s njegovom tamom proizvodi efekt pročišćenja pa tako naše srce postaje sve čišće i sjajnije, što pak omogućuje još snažniju primjenu davanja sreće i uzimanja patnje. Kad ovaj proces upoznamo, davanje treba spojiti s izdisajem, a uzimanje s udisajem, tako da ovo dinamično iskustvo bude što stvarnije, ustvari tjelesno.]

11. Otvorenih očiju i pogleda opuštenog u prostoru ispred vas, usmjerite pažnju nakratko na ono što je provodilo prethodnu meditaciju [na samu svijest]. Promatrajte promatrača.

12. Završite meditaciju. Posvetite vrline i zasluge svoje prakse s molitvom:

Gdjegod ovaj dragocjeni, vrhovni duh probuđenja, bodhicitta,
Nije iznikao, neka iznikne,
A gdje iznikao je, neka nikad ne posustane,
Neka raste sve jače i jače.

Gore opisana meditacija je izvrstan početak dana. U preostalim satima dana, prakticirajte sve točke duhovnih uputa. Neka vam se brzo i lako ostvari vaša vječna želja za pronalaženjem stvarne sreće.


utorak, 28. kolovoza 2012.

VEGETARIJANSTVO - KONAČNO RJEŠENJE









Znanstvenici: “Nestašica hrane vodi svijet u vegetarijanstvo!”

U idućih 40 godina stanovnici Zemlje će možda morati postati vegetarijanci žele li izbjeći katastrofalne nestašice hrane i nahraniti nove dvije milijarde ljudi koje se očekuju do 2050., istaknuli su vodeći hidrolozi u dosad najozbiljnijem upozorenju, prenosi britanski dnevnik The Guardian.
Upozorenja su znanstvenici iznijeli uoči godišnje svjetske konferencije o vodama na kojoj će 2.500 političara, predstavnika nevladinih udruga i UN-ovih agencija te znanstvenici iz 120 zemalja u švedskome gradu Stockholmu raspravljati o svjetskim problemima vode.
“Ako se u zapadnim zemljama nastave sadašnji trendovi i sadašnji način prehrane, do 2050., kada se na Zemlji očekuje 9 milijarda ljudi, nedostajat će vode za proizvodnju hrane”, pišu Malik Falkenmark i njegovi kolege s Međunarodnog instituta za vodu u Stockholmu (SIWI).
Međutim, u istom izvješću oni ističu da će “vode biti dovoljno ako se unos hrane životinjskog podrijetla ograniči na 5 posto ukupnog unosa kalorija te ako se velike nestašice vode u pojedinim regijama riješe održivim sustavom proizvodnje hrane”, kažu znanstvenici sa SIWI-ja.
Jedna od opcija za takav održiv sustav je vegetarijanska prehrana jer proizvodnja mesa troši pet do 10 puta više vode nego proizvodnja biljne hrane.
Sada se trećina obradive zemlje u svijetu koristi za uzgoj žitarica za prehranu stoke.
Druge opcije koje bi pomogle nahraniti rastuće svjetsko stanovništvo su smanjiti otpad i pojačati trgovinu između zemalja s viškom i zemalja s manjkom hrane.
“Devet stotina milijuna ljudi gladno je, a 2 milijarde su pothranjene unatoč činjenici da proizvodnja hrane po glavi stanovnika raste”, stoji u izvješću.
Oko 70 posto raspoložive vode na zemlji koristi se u poljoprivredi, a veća proizvodnja hrane koja će biti potrebna da se nahrane 2 nove milijarde ljudi, koje se očekuju do 2050., povećat će pritisak na već ugrožene izvore vode i obradive površine.
Prema Ujedinjenim narodima trebalo bi proizvodnju hrane povećati za 70 posto do sredine stoljeća. Bit će to nov pritisak na izvore voda radi proizvodnje energije. Predviđa se da će potrebe za proizvodnjom energije u idućih 30 godina porasti za 60 posto kako bi se proizvela struja za 1,3 milijarde ljudi koji je nemaju.
Ukratko, u svijetu raste prejedanje, pothranjenost i gomilanje otpada. Rast proizvodnje hrane smanjit će izvore vode i “trebat će nam nov recept za svijet sutrašnjice”, kaže Anders Jaegerskog koji je objavio izvješće.
Drugo izvješću, koje je objavio Međunarodni institut za upravljanje vodama (IWMI), ističe da je ulaganje u male pumpe i jednostavnu tehnologiju umjesto u velike i skupe irigacijske projekte najbolji način da se zaštite milijuni malih poljodjelaca od nesigurnosti proizvodnje hrane u subsaharskoj Africi i istočnoj Aziji.
“Te tehnike mogle bi za 300 posto povećati prinose, a kućne prihode u subsaharskoj Africi i južnoj Aziji podebljati za desetke milijarda dolara”, kaže dr. Colin Chartres glavni direktor IWMI-ja.
izvor: business.hr
www.atma.hr

Zen meditacija









Zen meditacija


Zazen: kako sjediti

1. Sjednite na prednju trećinu stolice ili jastuka.

2. Postavite noge u položaj koji možete udobno održavati. U položaju polu-lotosa, postavite lijevu nogu preko desne (ili obrnuto). U položaju punog lotosa, postavite oba stopala na suprotno bedro. Možete također sjediti jednostavno s nogama podvučenim blizu tijela, ali neka vam težina bude raspoređena na tri točke: oba koljena na podlozi i zdjelica na okruglom jastuku. Na stolici, odvojite koljena za širinu ramena, sa stopalima čvrsto na tlu.

3. Ispravite i istegnite kralježnicu, držeći ju prirodno uspravno, sa središtem ravnoteže u donjem abdomenu. Gurnite donja leđa malo naprijed, otvorite prsa, i lagano privucite bradu, držeći glavu uspravno, bez nagibanja naprijed ili natrag ili u stranu. Lagano zanjišite tijelo lijevo-desno, dok prirodno ne pronađete točku mirovanja na jastuku.

4. Oči usmjerite prema tlu oko jedan metar ispred tijela, s očima niti sasvim otvorenim niti sasvim zatvorenim. Kad su oči zatvorene, možete lako početi sanjariti ili nešto vizualizirati.

5. Spojite usnice i zube, a jezikom dodirnite početak nepca.

6. Položite ruke u krilo - prvo desni dlan nagore a zatim lijevi dlan (isto nagore) na desni, lagano vodoravno spojivši palčeve. Ovo je mudra zazena (sjedeće meditacije) u kojem se sve stvari objedinjuju. Približite male prste uz abdomen, nekoliko centimetara ispod pupka, poravnavajući središte težine s mudrom.

7. Nekoliko puta duboko udahnite i potpuno izdahnite. Pustite da dah poprimi svoj prirodni ritam. S ispravnim položajem, disanje će prirodno teći u vaš donji abdomen.

8. Sjedite mirno/nepomično i usmjerite pažnju na dah. Kad pažnja odluta, dovedite ju natrag na dah ponovo i ponovo - koliko je god puta potrebno!

9. Budite potpuno, vitalno prisutni. Jednostavno to učinite najbolje što možete. Na kraju razdoblja sjedenja, lagano zanjišite tijelo lijevo-desno. Istegnite polako noge; provjerite osjećaj u nogama prije nego ustanete.

10. Prakticirajte svaki dan deset do petnaest minuta (ili više) i otkrit ćete bogatstvo u svom životu.

Rumi - poezija

Mevlana Đalal Al-Din Mohammad Mevlavi Balkhi Rumi, osnivač Mevlevi reda rasplesanih derviša i jedan od najvećih mističnih pjesnika svih vremena, rođen je 1207. na istočnim obalama perzijskog carstva (u gradu Balkh na području današnjeg Afganistana), a nastanio se u gradu Konya u današnjoj Turskoj. Njegova životna priča je kao bajka. Plemenit čovjek, genijalni teolog, trrezveni učenjak, susreće jednog dana lutajućeg i divljeg "svetog čovjeka" imena Šams, i gotovo preko noći doživljava preobrazbu i probuđenje. Čini se da je svemir spojio ova dva lika kako bi nas zauvijek podsjećao da osobna preobrazba nikad nije ono što očekujemo. Nemoguće je znati otkud će doći vaša sljedeća inspiracija, ili tko će biti provodnik za vašu preobrazbu. Za Rumija, život mistika je "skup cvjetova, gdje nema visokog i niskog, pametnog ili neukog, niti nužnog obrazovanja". Rumi i njegov duhovni prijatelj Šams ostavili su zauvijek otvorenu riznicu staze srca koja blista tamo gdje hladna logika nikad ne dopire. Donosimo izvatke iz Rumijeve sjajne poezije prosvijetljenog duha.

. . .




Što da radim, o muslimani? Jer ne prepoznajem samog sebe.
Niti sam kršćanin, niti židov, niti gabr, niti musliman.
Nisam s Istoka, niti sa Zapada, niti s kopna, niti s mora;
Nisam od Prirodne riznice, niti iz kružećeg neba.
Nisam iskustven, niti sam od prašine, niti od postojanja, ni od entiteta.
Nisam iz Indije, niti iz Kine, niti iz Bugarske, niti iz Saqsina,
Nisam iz Iračkog kraljevstva, niti iz zemlje Khorasana,
Nisam od ovog svijeta, niti od drugog svijeta, ni iz Neba, ni iz Pakla.
Nisam od Adama, niti od Eve, niti od Vrta i Rizwana.
Moje mjesto je bezmjesno, moj trag bez traga,
Ni tijelo ni duša, jer ja pripadam duši Voljenog.
Odbacio sam dvojnost, vidio da dva svijeta su jedan;
Jednoga tražim, Jednoga poznajem, Jednoga vidim, Jednoga pozivam.
On je prvi, On je zadnji, On je vanjski, On je unutrašnji;
Ne znam ja drugoga doli "Ya Hu" i "Ya man Hu".
Opijen sam čašom Ljubavi, dva su mi svijeta van dohvata;
Nemam posla osim pijanke i bančenja.
Ako jednom u životu proveo sam trenutak bez tebe,
Od tog časa i od tog trena kajem se za svoj život.
Ako jednom u ovom svijetu osvojim trenutak s tobom,
Gazit ću po oba svijeta, plesati u pobjedi zauvijek.
O, Šamsi Tabriz, pijan sam u ovom svijetu,
Pa osim pijanstva i bančenja nemam o čemu pričati.




Voljeti znači dostići Boga.
Nikada grudi Ljubavnika
neće osjetiti tugu.
Nikada odoru Ljubavnika
neće dodirnuti smrtnici.
Nikada tijelo Ljubavnika
neće biti zakopano u zemlju.
Voljeti znači dostići Boga.




Ljubavnici će piti vina noću i danju.
Oni piti će sve dok ne smognu
rastrti velove intelekta i
otopiti slojeve stida i skromnosti.
U Ljubavi,
tijelo, um, srce i duša ni ne postoje.
Postanite ovo,
u Ljubavi,
i nećete više biti odvojeni.

http://www.mandala.hr/img/mevlevi.jpg


Ljubav nema temelja.
To je beskrajni ocean,
bez početka i bez kraja.
Zamislite,
uzdignuti ocean,
na jastuku drevnih tajni.
Sve duše su u njemu utopljene,
i sada tamo borave.
Jedna kapljica tog oceana je nada,
a sve ostalo je strah.




Nemoćni smo svi u igri Ljubavi.
Kako možete očekivati od nas da
ponašamo se i djelujemo skromno?
Kako možete očekivati od nas da
ostajemo kod kuće, kao dobri dječaci?
Kako možete očekivati od nas da
volimo biti okovani kao luđaci?
O, Voljeni moj, svake noći evo nas
na tvojim ulicama,
očiju priljubljenih za tvoj prozor,
u očekivanju da letimice vidimo tvoje blistavo lice.




Progutao sam
malo slatkog vina mojeg Voljenog,
i sada bolestan sam, a
groznica mi je visoka.
Pozvali su liječnika i on je rekao,
popij ovaj čaj!
U redu, vrijeme je da popijem čaj.
Uzmi ove pilule!
U redu, vrijeme je da uzmem pilule.
Liječnik je rekao,
riješi se tog slatkog vina s njegovih usnica!
U redu, vrijeme je da se riješim liječnika.




Glava mi puca
od radosti nepoznatoga.
Srce mi se širi tisuću puta.
Svaka ćelija,
šireći krila, leti svijetom.
Sve one odvojeno traže
mnoga lica mog Voljenog.




Ljubav je došla
i postala kao krv u mojem tijelu.
Jurila je kroz moje vene i
okružila i ispunila moje srce.
Gdje god da pogledam,
vidim jednu stvar.
Ime Voljenog ispisano
na mojim udovima
na mojem lijevom dlanu,
na mojem čelu,
na mom vratu,
na desnom nožnom palcu...
Oh, prijatelju moj,
sve što vidiš od mene
samo je ljuštura,
a sve ostalo pripada Voljenome.




Ima jedna ljubav
sačinjena od istočnog eliksira.
Ima jedan oblak,
bremenit tisućama gromova.
Tamo je moje tijelo,
u njemu ocean sačinjen od Njegove slave,
svo stvaranje,
svi svemiri,
sve galaksije,
izgubljeni su u njemu.




Danju sam te slavio
a nikad nisam znao.
Noću s tobom sam ostajao
a nikad nisam znao.
Oduvijek sam mislio da
Ja sam ja – ali ne,
Ja sam bio ti
a nikad nisam znao.




Umro sam kao mineral i postao biljka;
A iz biljkovitosti sam umro i postao životinje.
Umro kao životinja i postao čovjek.
Čemu se onda plašiti od nestanka u smrti?
Sljedeći put ću umrijeti
I raširiti velika krila poput anđela;
Nakon toga, vinuvši se više od anđela -
Ono što ne možeš zamisliti,
Bit ću to.




Priredio Hokai D. Sobol