Kada ti je najteže,
sjeti se mene
Bog
Postoje trenuci
kada nam je teško u životu. Točnije rečeno, ti trenuci znaju potrajati pa
postanu dani, mjeseci ili godine. To je vrijeme kada sami ne znamo što učiniti
i kako se izvući iz teškoće. Očajni smo. Očekujemo da se oblaci otvore i da na plavom
nebu pročitamo odgovor koji je nedvosmislen i jasan. Ali ti trenuci mogu
postati milost koju trebamo a ne tražimo. To su najteži trenuci našeg života.
Trenutak kada je Krišna izrekao Bhagavad
Gitu je bio jedan od tih teških momenata ljudske sudbine. Možete samo zamisliti
dvije velike vojske jedna nasuprot drugih kako napeti iščekuju slijedeći korak
protivnika. Sami životi su ulog u toj bitci. I pred sami početak, Arđuna odluči
sa svojim vozačem bojnih kola malo bolje promotriti protiv koga će ratovati. I
kad ugleda sva poznata lica, među kojima je bilo nebrojeno rodbine, on odustane
od borbe, jer, kako reče Arđuna: Dragi
moj Krišna, vidjevši moje prijatelje i rođake prisutne preda mnom s takvim
borbenim duhom, osjećam da udovi mog tijela drhte, a usta mi se suše. Cijelo
tijelo mi drhti, luk Gandiva mi klizi iz ruke, a koža mi se ježi i plamti. Sada
ne mogu više stajati ovdje. Zaboravljam sebe i vrti mi se u glavi. Vidim samo uzroke
nesreće, o Krišna, ubojico demona Kešija. Ne vidim kakvo dobro može proisteći
iz ubijanja mojih rođaka u ovoj bitci, niti mogu, dragi moj Krišna, željeti
nakon toga bilo kakvu pobjedu, kraljevstvo ili sreću. O Govinda, što za nas
vrijede kraljevstvo, sreća, pa čak i sam život kada su svi oni za koje ih
možemo željeti postrojeni na ovom bojnom polju? O Madhusudana, kada učitelji,
očevi, sinovi, djedovi, ujaci, tastovi, unuci, zetovi i drugi rođaci, spremni ostaviti
svoje živote i imovinu, stoje preda mnom, zašto bi ih želio ubiti, čak i ako me
mogu ubiti? O održavatelju svih živih bića, nisam se spreman boriti protiv njih
čak ni u zamjenu za sva tri svijeta, a kamoli za ovu Zemlju. Kakvo ćemo
zadovoljstvo naći u ubijanju Dhritaraštrinih sinova? Ako ubijemo takve
napadače, na nas će pasti teret grijeha. Stoga nam ne priliči ubijanje
Dhritaraštrinih sinova i naših prijatelja. Što ćemo dobiti, o Krišna, mužu boginje
sreće, i kako možemo biti sretni ako ubijemo vlastite rođake. O Đanardana, iako
ovi ljudi, srca obuzetog pohlepom, ne vide ništa loše u ubijanju svoje obitelji
ili sukobljavanju sa prijateljima, zašto bismo mi, koji vidimo zločin u uništavanju
obitelji, vršili takva grješna djela? S uništenjem dinastije, uništava se
vječna obiteljska tradicija i tako se preostali članovi obitelji odaju
bezbožnosti. Kada u obitelji prevlada bezbožnost, o Krišna, žene u obitelji
postaju zagađene, a zbog degradacije žena, o potomče Vrsnija, rađa se
nepoželjno potomstvo. Povećanje nepoželjnog stanovništva sigurno je uzrok
paklenog života i za obitelj i za one koji uništavaju obiteljsku tradiciju. Preci
takvih degradiranih obitelji padaju, jer nuđenje hrane i vode predcima biva
potpuno obustavljeno. Zbog zlodjela onih koji uništavaju obiteljsku tradiciju i
tako uzrokuju rađanje nepoželjne djece, sve vrste društvenih projekata i
obiteljskih dobrotvornih aktivnosti bivaju razorene. O Krišna, održavatelju
ljudi, čuo sam od učeničkog naslijeđa da oni koji uništavaju obiteljske tradicije
uvijek prebivaju u paklu. A joj, kako je čudno da se spremamo počiniti vrlo grešna
djela. Podstaknuti željom za uživanjem u kraljevskoj sreći, namjeravamo ubiti
vlastite rođake. Za mene bi bilo bolje da ne pružim otpor i da me naoružani
Dhritaraštrini sinovi tako ubiju nenaoružanog na bojnom polju.
Nakon što je to rekao na bojnom polju, Arđuna
je odložio svoj luk i strijele i sjeo na kola, uma obuzetog žalošću.
Arđuni nije bilo
lako odlučiti se što uraditi u tom trenu. Boriti se ili ne. Pobjeći ili ubiti
svoje rođake. Nije bila jednostavna odluka, ali upravo tada, kada se čovjek
preda, otvara vlastito srce da dobije pravi odgovor. I zbog toga je izrečena
Bhagavad Gita. To nije bio razgovor ugodni dvojice prijatelja uz čaj u pet
popodne, već ozbiljne upute o životu na bojnom polju kada osjećaji bujaju a um
je uznemiren.
Velike svjetske
istine su se otkrivale u tim trenucima kada je bol izlazila iz dubine duše i
maglila naš svijet. Isus je raspeće iskoristio da bi prenio poruku o vječnom
životu. Budu je prvotni šok otkrivanja materijalnog svijeta potaknuo da pronađe
istinu i prekid patnje kroz meditaciju. Današnje generacije bolje prihvaćaju
poruke velikih lidera koji su poginuli ili ubijeni, poput Gandhija, Martina
Luthera Kinga, Kennedyia, Lincolna. Ili su poput Mandele proveli 27 godina u
zatvoru i kada je izišao nije osjećao mržnju u srcu prema ljudima koji su ga
smjestili u tamnicu. Također je lakše stvoriti ikone od ljudi koji su patili
ili umrli mladi.
Većina nas prolazi
kroz takve momente života kada se sve čini besmisleno i bolno. Tada se javlja
grč, ljutnja i bespomoćni plač. I onda, ako otpustimo te bolne i negativne
emocije poput mržnje, ljutnje i gnjeva, dolazi nam odgovor. Dolazi nam utjeha.
Netko to osjeti kao rame za plakanje najboljeg prijatelja, drugima same riječi
objašnjenja se utisnu u um. To postaju naša malena otkrovenja koji nam daju
snage i bolji smisao za daljnji život.
Često nam se desi
bolest koja je došla od niotkud. Pitamo se zašto, zašto baš ja. Pokušavamo
objasniti da se desio genski poremećaj, napad virusa, obiteljsko nasljeđe. I
sve to ima smisla na nekom nivou. Objašnjavamo sebi razloge bolesti koristeći
logiku i prethodna iskustva koja smo stekli u životu. I ponekada se i
izliječimo. I nastavimo sa svojim životom dalje pokušavajući zaboraviti to
teško iskustvo bolesti. Brišemo iz sjećanja bol i patnju. Ali oni ne nestaju,
samo se prikriju.
Drugi način je
prihvatiti odgovornost za vlastiti život. Stvarajući život, kao duša, mi
kreiramo cijelu paletu iskustava koje nam treba da bi postali cjeloviti. U tom
paketu koji se zove život, stvaramo i dobre i loše trenutke, sretne i tužne
momente. Ali svi oni vode ka potpunom iskustvu jednog života. Kada nam bude
teško, ponekad pokušavamo pobjeći. Nekima to privremeno i polazi za rukom. Ali
zašto okrenuti leđa životu?
Tada nastupa
zanimljiv moment. Krišna je Arđuni rekao da ustane i bori se. Ili preciznije,
Krišna je rekao da izvrši svoju dužnost. Na taj način ga je motivirao i odagnao
mu teške misli koje su ga sputavale pred bitku. Ali sam kraj Gite nam donosi
još jedan preokret. Više nije bio bitan ni rat, niti dužnost jednog čovjeka već
jednostavna predaja Bogu, kao izvoru svega što jest.
sarva-dharman
parityajya
mam ekam saranam vraja
aham tvam sarva-papebhyo
moksayisyami ma sucah
mam ekam saranam vraja
aham tvam sarva-papebhyo
moksayisyami ma sucah
Ostavi sve vrste religija i samo se predaj Meni. Osloboditi
ću te svih grešnih posljedica. Ne boj se.
Pogledavši strahu u oči, strah nestaje.
Borimo li se protiv straha, mržnje ili boli, oni opstaju i bivaju sve jači. U
najtežim trenucima, sjeti se tko si.