Leonard
Bullen
Budizam
metoda vježbanja uma
Kada pročitate ponešto o budizmu u dnevnim
novinama obično pomislite kako je on neraskidivo vezan za ogromne kamene idole
i monahe u žutim ogrtačima, za atmosferu zgusnutu od raznovrsnih egzotičnih
mirisa. Nikada ni ne pomislite da u tome ima bilo čega što bi se i vas ticalo,
izuzev možda orijentalnog
spektakla.
No da li se budizam sastoji jedino od toga?
Da li razni TV izvještači daju snimke pravoga budizma? Da li vam časopisi
sjajnih stranica pokazuju suštinu ili samo ono izvanjsko? Pogledajmo zato što
budizam zaista jeste, budizam kakav je izvorno bio izložen i kakav još uvijek
postoji ispod izvanjskih ukrasa i predstava.
Mada se najčešće smatra religijom, budizam
je u osnovi metoda usavršavanja uma. Točno je da on sa svojom monaškom
tradicijom i naglaskom na etičkim kvalitetama posjeduje mnoge od izvanjskih
karakteristika koje Zapadnjaci povezuju sa religijom.
Međutim, on nije teističan, jer ističe da
univerzumom upravljaju bezlični zakoni, a ne neki bog-stvoritelj; molitva nema
nikakvog smisla, jer Buda je bio učitelj, a ne božanstvo; a predanost se ne
smatra religijskom obavezom, već jedino
sredstvom izražavanja zahvalnosti prema utemeljivaču i sredstvom
samorazvijanja. Zbog toga, posmatran sa te strane, budizam ni u kom slučaju
nije religija.
Činjenica je također da budizam poznaje
veru jedino u smislu povjerenja u put koji je preporučio Buda. Od budiste se ne
očekuje da gaji slijepu vjeru ili da vjeruje u bilo što samo zato što je to
izrekao Buda ili zato što tako kaže tradicija ili zato što tako drugi vjeruju.
On se, naravno, može odlučiti da Budino učenje uzme kao radnu hipotezu i ima
povjerenje u njega, ali se ne očekuje da bilo što prihvati sve dotle dok to ne
prihvati njegov razum.
Ovo ne znači da se sve može pokazati na
racionalan način, jer mnoge stvari leže izvan dosega intelekta i moguće ih je
dokučiti jedino razvijanjem viših sposobnosti; ali ostaje činjenica da nema
potrebe za slijepim prihvaćanjem bilo čega u Budinom učenju. Budizam je način
života zasnovan na vježbanju uma. Njegov krajnji cilj je da pokaže put do
potpunog oslobađanja od patnje dostizanjem Neuvjetovanog, stanja izvan domena
običnog, neuvježbanog uma. Njegov neposredni cilj je da udari u korijen patnje
u svakodnevnom životu.
Svaka čovjekova aktivnost usmjerena je,
neposredno ili posredno, ka postizanju sreće u ovom ili onom obliku ili, ako to
isto izrazimo negativnim pojmovima, svaka čovjekova aktivnost je usmjerena ka
oslobađanju od nekog oblika nezadovoljstva
ili neugode. Tako se nezadovoljstvo može smatrati polaznom točkom čovjekove
aktivnosti, sa srećom kao krajnjim ciljem.
Nezadovoljstvo, polazna točka čovjekovog
postojanja, također je polazna točka budizma; ta činjenica je izražena u
formuli četiri osnovne tvrdnje, koje se tiču činjenice da postoji
nezadovoljstvo, njegovog uzroka, mogućnosti njegovog liječenja i načina liječenja.
Prva osnovna tvrdnja se može ovako iskazati:
NEZADOVOLJSTVO
JE NEIZBJEŽNO U ŽIVOTU ČIJI JE CENTAR JASTVO
U svome izvornom značenju riječ koja je ovdje
prevedena kao “nezadovoljstvo” i koja se često prevodi kao “patnja” obuhvata ne
samo bol, žalost i nezadovoljstvo, već i sve što je neugodno, od akutnog
fizičkog bola i oštre mentalne tjeskobe, na jednom kraju, do lakog zamora,
dosade i blagog razočarenja. Ponekad se ovaj termin prevodi i kao
“nezadovoljstvo” ili “nezadovoljenost’; u nekom kontekstu ovo je prikladnije,
dok je u drugom riječ “patnja” ekspresivnija. Zbog toga ćemo koristiti i
“patnju” i “nezadovoljstvo” i “nezadovoljenost”, već prema kontekstu.
Dakle, Budino učenje kaže da su
nezadovoljstvo ili patnja neodvojivi od života čiji je centar jastvo; ovo
također zahtjeva objašnjenje. Naime, učenje tvrdi da jastvo, uzeto kao trajna,
nepromjenjiva, vječna duša, ne postoji. Srž svakoga bića nije bilo kakva nepromjenjiva
duša, već životna struja, jedan stalno promjenjiv tijek energije koji ni u dva
sasvim bliska trenutka nije isti.
Jastvo, uzeto kao jedna vječna duša, je
obmana i gledano sa krajnje točke gledišta uopće ne postoji; a samo unutar te
obmane jastva može postojati patnja. Kada na kraju prevladamo tu samoobmanu i
dostignemo konačno prosvjetljenje, dostižemo ujedno i onu apsolutnu
egzistenciju što leži izvan ovoga relativnog univerzuma. U tome apsolutnom
stanju, u Neuvjetovanome, patnja je iskorijenjena; ali sve dok preostaje bilo
kakav element jastva, makar to bila i obmana, patnja ostaje moguća.
Moramo razumjeti, da Prva osnovna tvrdnja
ne znači da je patnja neizbježna; ona znači da je patnja neizbježna u životu
čiji je centar jastvo ili sve dok traje iluzija jastva. Sada možemo preći na
Drugu osnovnu tvrdnju, koja glasi:
IZVOR
NEZADOVOLJSTVA JE ŽELJA
Ako se okliznete na skliskom podu i ozlijedite,
reći ćete da je uzrok vašoj patnji sklizak pod. U tome ste, naravno, u pravu i
reći da je uzrok vašem padu želja nema nikakvog smisla. Ali Druga osnovna
tvrdnja se ne odnosi na pojedinačne slučajeve ili neposredne uzroke. Ona znači
da je povezujuća sila koja drži na okupu životni tok želja usmjerena ka jastvu;
jer ta životna struja ta iluzija jastva sadrži u sebi uzroke patnje, dok je
sklizak pod tek jedna od prilika za ispoljavanje te patnje.
Očigledno je nemoguće, prema prirodi sveta
u kojem živimo, da patnju izliječimo uklanjanjem svih prilika za ispoljavanje
patnje; dok je prema budizmu moguće da se udari po njezinom prvom ili temeljnom
uzroku.
Zbog toga treća osnovna tvrdnja glasi:
OSLOBAĐANJE
SE MOŽE POSTIĆI RAZARANJEM ŽELJE
Želja usmjerena ka jastvu drži na okupu
sile koje čine životnu struju, onaj tijek postojanja koji nazivamo jastvom; i
samo unutar te iluzije jastva nezadovoljstvo ili patnja mogu postojati.
Uništavanjem onoga što održava tu iluziju jastva razara se i osnovni uzrok
patnje. Krajnji cilj budističke prakse otuda je poništavanje jastva. Tu nastaje
dobar dio nesporazuma, što je i normalno; ali onda kada shvatimo da
poništavanje jastva znači i poništavanje iluzije ovi nesporazumi nestaju. Kada
je obmana uklonjena, pojavljuje se stvarnost; tako razaranje iluzije znači
otkrivanje stvarnosti. Stvarnost se ne može otkriti sve dotle dok je iluzija jastva
zaklanja.
A kakva je ta stvarnost koja se pojavljuje
kada se obmana ukloni? Krajnja realnost je Neuvjetovano, zvano još i Nerođeno,
Nenastalo, Nestvoreno i Nesastavljeno. Možemo ga prikladno i ne sasvim precizno
opisati kao pozitivno stanje bića. Karakterizira ga vrhunsko blaženstvo i
potpuna oslobođenost patnje i ono je toliko drugačije od uobičajenog iskustva
da ga zapravo ne možemo ni opisati. Neuvjetovano se može nagovijestiti, u izvjesnoj
mjeri, jedino nabrajanjem onoga što nije; jer ono je izvan riječi i izvan
misli. Dostizanje Neuvjetovanog je krajnji cilj čitave budističke prakse i isto
je što i postizanje oslobođenja od nezadovoljstva ili patnje. Ovo nas dovodi do
posljednje od Četiri osnovne tvrdnje:
PUT
OSLOBAĐANJA JE PLEMENITI OSMOSTRUKI PUT
Osam činilaca ovoga puta su:
1.
ispravno razumijevanje, znanje o pravoj prirodi egzistencije
2.
ispravna namjera, misao oslobođena požude, zlovolje i okrutnosti
3.
ispravan govor, govor bez laži, ogovaranja, gnjeva i naklapanja
4.
ispravni djelovanje, izbjegavanje ubijanja, krađe i preljube
5.
ispravno življenje, obavljanje profesije koja ne ugrožava ostala svjesna živa
bića
6.
ispravan napor, napor da se uklone nečistoće u umu
7.
ispravna svjesnost, usavršenost uobičajene sposobnosti pažnje
8.
ispravna koncentracija, njegovanje natprirodnih stanja uma da bi se stekla
svest o Neuvjetovanome, krajnjoj realnosti izvan relativne pojavnosti
univerzuma.
Sada možete vidjeti da na ovom Osmostrukom
putu nema bilo čega suštinski religioznog; on je prije neka vrsta moralne
psihologije. Ali na Istoku, baš kao i na Zapadu, ljudi po pravilu traže nešto
što će ih već na prvi pogled impresionirati, tako da u nekim slučajevima
sporedno dobije veći značaj od suštinskog.
Dok neke vanjske osobine prakse u budizmu
nužno variraju u skladu sa okolinom, suština i trajne karakteristike te prakse
su sažete u Plemenitom osmostrukom putu,
srednjem putu između štetnih ekstrema, kako je to Buda podučavao. Mada je
zgodnije govoriti o različitim vidovima Osmostrukog puta kao o osam dijelova,
njih ne treba smatrati odvojenim dijelovima koji se prelaze jedan po jedan.
Naprotiv, svaki treba prakticirati zajedno sa ostalima i možda je bolje
razmišljati o njima kao o osam paralelnih staza na jednom jedinom putu nego o
osam sukcesivnih dijelova.
Prvi dio ovoga puta, ispravno razumijevanje,
prvenstveno zavisi od sagledavanja stvari onakvim kakve one jesu, bez okolišanja.
Drugim riječima, ispravno razumijevanje započinje kao intelektualno shvaćanje
prirode postojanja i kao takvo se može smatrati početkom Puta; ali kada se tim
putem stigne do kraja, ovo puko intelektualno shvaćanje se nadomješćuje
direktnim i prodornim uviđanjem apsolutne ili neuvjetovane realnosti koja leži
iza sveta relativnosti.
Dok se ispravno razumijevanje može smatrati
potpunim razumijevanjem Budinog učenja, ono je zasnovano na prepoznavanju tri
dominantna obilježja relativnog univerzuma, univerzuma vremena, oblika i
materije. Ova tri obilježja se ukratko mogu izložiti na ovaj način.
1. Nepostojanost:
Sve stvari u relativnom univerzumu se neprestano mijenjaju.
2. Nespokojstvo:
Izvjestan stepen patnje ili nespokojstva svojstven je životu usmjerenom ka
jastvu ili životu ograničenom relativnošću univerzuma i individualne
egzistencije.
3. Nepostojanje
jastva: Nijedno biće ni ljudsko, niti bilo koje drugo ne posjeduje trajnu,
nepromjenjivu, vječnu dušu ili jastvo. Umjesto toga, svako se biće sastoji od
jednog stalno mijenjajućeg tijeka sila, jedne stalno mijenjajuće struje
materijalnih i mentalnih fenomena, nalik reci koja neprekidno teče i ni za
trenutak ne zastane.
Tako jastvo nije statičan entitet, već
jedan uvijek promjenjiv tok. Ovakav dinamički koncept postojanja je tipičan za
dublje budističko razumijevanje stvari; ne postoji u životu ništa statično i
pošto je on u stalnom kretanju, moramo naučiti da se krećemo zajedno sa njime.
Drugi vid ispravnog razumijevanja jeste uviđanje da se sve u univerzumu odvija
prema strogom slijedu uzroka i posljedica ili akcija i reakcija, slijedu koji
je isto tako nepromjenljiv i precizan u mentalnoj ili moralnoj sferi kao i u
fizičkoj.
U skladu sa tim zakonom moralne akcije i
reakcije svaka moralno ispravna ili poželjna voljna aktivnost kad-tad počiniocu
donosi sreću, dok nepoželjna ili moralno loša voljna aktivnost počiniocu donosi
patnju.
Posljedice poželjnih i nepoželjnih voljnih
aktivnosti -što znači, sreća i patnje koje iz toga proizilaze -u principu ne
dolaze odmah, postoji određena vremenska pauza, pošto plod sreće ili patnje
može da se ispolji tek kada se steknu odgovarajući uslovi. Tako se posljedice
ne moraju javiti u ovome životu. Zato se u trenutku smrti obično javlja
količina “zasluga” koje se još nisu ispoljile kao sreća; i u isto vrijeme
postoji količina “grijehova” koji kao svoju neizbježnu posljedicu još nisu donijeli
patnju. Posle smrti se tijelo, naravno, raspada ali životna struja nastavlja da
postoji, ne u obliku nepromjenljive duše, već jednog stalno mijenjajućeg tijeka
energije. Odmah poslje smrti novo biće začinje novi život kako bi nastavilo taj
životni tijek; ali novo biće nije nužno ljudsko i preporađanje se može odigrati
na nekom drugom nivou egzistencije. No, u svakom slučaju, novo biće je
neposredni produžetak bića koje je upravo umrlo. Tako novo biće postaje
direktni nastavak starog bića i životna struja je neprekinuta. Novo biće nasljeđuje
od starog bića svu količinu zasluga koje će jednom u budućnosti neizbježno donijeti
sreću. U isto vrijeme, novo biće nasljeđuje od staroga i su količinu grijehova,
koji će u budućnosti donijeti patnju.
U stvari, gledano iz ugla kontinuiteta,
novo biće je isto kao i prethodno. Na potpuno isti način to jest, jedino u
smislu kontinuiteta starac je isti onaj mladić koji je nekada bio, mladić je
isti onaj dječak koji je bio, a dječak je ista ona beba koja je nekada bio. Ali
ta istovjetnost starca, mladića, dječaka i bebe postoji jedino zahvaljujući
kontinuitetu; ne postoji bilo što drugo u čemu su isti.
Sve se na svetu mijenja iz dana u dan i iz
trenutka u trenutak, tako da je svako biće malo drugačije biće od onoga maloprije;
jedina identičnost je sadržana u kontinuitetu. Na isti način, biće koje se
rodilo je različito od prethodnog koje je umrlo; ali identičnost koja
proizilazi iz kontinuiteta ostaje kao i prije.
Ovo bi bile osnove Budinog učenja -
prividnost jastva, zakon akcije i reakcije u moralnoj sferi i preporađanje
životnih sila - ali nema potrebe za bilo koga da prihvaća nešto od ovoga što se
kosi sa njegovim razumom.
Prihvaćanje bilo kojeg određenog učenja je
nebitno; ono što je bitno jeste stalni napor da se sagledaju stvari onakve
kakve zaista jesu, bez samoobmanjivanja i vlastitog laganja.
Toliko o kratkom izlaganju učenja u domenu
ispravnog razumijevanja. Drugi korak, ispravna misao ili cilj, odnosi se na
oslobađanje intelektualnih sposobnosti od nepovoljnih emocionalnih faktora kao
što su požuda, zlovolja i okrutnost, koji čine nemogućim donošenje mudrih i
predubjeđenjima neopterećenih odluka.
Ispravan govor, ispravni postupci i
ispravno življenje čine skupa moralni dio Puta, a uloga im je da negativna
stanja uma drže pod kontrolom i sprečavaju ih da se na nepovoljan način
ispolje. Ova se stanja, međutim, ne mogu potpuno iskorijeniti samo zahvaljujući
moralu, već i ostali dijelovi Puta imaju svoju ulogu u potpunom čišćenju uma od
“nečistoća”.
Sa slijedećim korakom -ispravnim naporom
-ulazimo u sferu praktične psihologije, jer u ovome kontekstu ispravan napor
znači napor volje. Drugim riječima, šesti dio Puta je samodisciplina, vježbanje
volje kako bismo spriječili nastajanje ili savladali ona već nastala stanja uma
koja ometaju napredovanje, a potakli i ojačali ona koja pospješuju mentalni
razvoj.
Sedmi dio Puta je također u domenu
praktične psihologije; to je dio koji se zove ispravna sabranost pažnje i
sastoji se od najpotpunijeg mogućeg razvijanja obične sposobnosti pažnje.
Uglavnom zahvaljujući razvijanju pažnje podizanjem nivoa svjesnosti, s jedne
strane, i njezinog intenziviranja, sa druge, može um na kraju postati sposoban
da probijajući se kroz pojavni svet dopre do krajnje realnosti.
Primarna uloga sedmog djela, ispravne
sabranosti pažnje, jeste da razvije svjesnost u odnosu na jastvo i privid koji
ga čini. Međutim, ona je moguća jedino istrajnim usavršavanjem normalne
sposobnosti pažnje, osposobljavajući um za uspješniji susret sa problemima i
stresovima svakodnevnog života.
Prema Budinom putu, sabranost pažnje treba
i da stvori neprekidnu svjesnost u odnosu na sve misli koje se jave, sve
izgovorene riječi i sve postupke, držeći ih sve skupa podalje od sebičnosti,
emocionalnih predubjeđenja i samoobmanjivanja. Ispravna sabranost ima mnoštvo
primjena u svakodnevnim aktivnostima.
Na primjer, može biti upotrebljena kao
jasnija svijest, odnosno bolje shvaćanje motiva za sve te aktivnosti, a to
jasno razumijevanje motiva je izuzetno važno.
Kod ispravne koncentracije, posljednjem od
osam dijelova, dolazi do razvijanja viših stanja svesti, stanja koja su izvan
normalnih sposobnosti uma i ona služe da ujedine, pročiste i ojačaju um radi
dostizanja oslobađajućeg uvida. U tome konačnom postignuću dostiže se Neuvjetovano.
U tome transcendentalnom stanju svjesnosti stiče se znanje o Vječnom izvan
vremena, Beskonačnom izvan oblika i Apsolutnom izvan bilo kakve relativne
egzistencije. Time se prevazilazi i iskorjenjuje obmana o postojanju jastva,
zajedno sa njome poticanom željom i patnjom.
Ovaj prodoran uvid je krajnji cilj čitave
budističke prakse i sa njime dolazi i uvid u pravu prirodu života. I dok Neuvjetovano
donosi iskorjenjivanje jastva, ono ipak ne znači ne-postojanje ili
poništavanje, jer iskorjenjivanje jastva nije ništa drugo do iskorjenjivanje
iluzije.
Svaki opis Neuvjetovanog je besmislen, jer
ono leži ne samo izvan riječi, već i izvan misli; i jedini put da ga upoznamo
je slijeđenje Plemenitog osmostrukog puta do njegovog kraja.
Tek tada je to pravi budizam, budizam
Plemenitog osmostrukog puta, puta koji vodi od okovanosti jastvom do
oslobađajućeg uvida u stvarnost.
Ova
knjižica namijenjena je isključivo za BESPLATNU distribuciju, kao dar Dhamme
Nema komentara:
Objavi komentar