YOGA
RJEČNIK
A
ADI : Izvor, početak,
uzrok stvaranja.
ADI ANADI : Vječan,
bez početka i kraja.
ADVAITA VEDANTA :
Učenje o nedualizmu, monizam.
AHAM BRAHMASMI : Ja
sam BRAHMAN.
AHAMKARA : Ego (lat.
»ja«).
AHIMSA : Nenasilje,
nikome ne htjeti naštetiti. Kodeks ponašanja koji je izraz ljubavi.
AJAPA JAPA : Stalno,
spontano unutrašnje ponavljanje MANTRE.
AJNA ĆAKRA : Centar
smješten u glavi, između obrva (treće oko). Vidi: ĆAKRA.
AKAŠA : Prostor,
»eter«. Najsuptilniji element. Najfinija forma materije.
AKHANDA : Neraskidiv,
nesalomljiv, koji se ne sastoji od dijelova.
ANAHATA ĆAKRA :
Centar u predjelu srca. Vidi: ĆAKRA.
ANANDA : Blaženstvo,
potpuna radost.
ANITYA : Nepostojano,
prolazno.
APANA : Jedna od pet
PRANA koje djeluju u tijelu.
APARIGRAHA :
Odsutnost želje za stjecanjem, neposesivnost.
ARTHA : Bogatstvo.
Jedan od četiri vidova smisla našeg postojanja (Dharma, Artha, Kama i Mokša).
Osnovni vid je uvijek Dharma (ispravnost).
ASANA : Položaj
tijela u yogi. Držanje tijela kod meditacije.
AŠRAMA : 1)
Spiritualna komuna/zajednica. Samostan ili mjesto u kojem boravi Guru. 2) Jedno
od četiri razdoblja života. Život čovjeka možemo raščlaniti na četiri stadija
(ašrame), svaki s različitim pravima i dužnostima (Varnašrama-Dharma). To su a)
Brahmaćari (učenik, student koji živi u celibatu), b) Grihasta (kućedomaćin,
gazda kuće, obiteljski čovjek), c) Vanaprastha (onaj koji živi povučeno,
umirovljenik), d) Sannyasa (onaj koji živi životom odricanja).
ASTEYA : Odsutnost
želje za krađom.
ATMA(N) : Jastvo,
»duša«, spiritualni pojedinac/individua. Istinsko (nefizičko) Ja.
AYURVEDA : »Znanje o
dugom životu«, stari indijski medicinski sustav.
B
BANDHA : Sputavanje,
zaključavanje.
BHAGAVAN : Gospod,
veliki učitelj.
BHAGAVADGITA : Pjesma
Gospodnja. Sveta knjiga, dio epa MAHABHARATA.
BHAJANA : Duhovna
pjesma, pjesma posvećena Svevišnjem.
BHAKTA : Čovjek koji
prakticira BHAKTI yogu.
BHAKTI : Duboka
ljubav prema Bogu, predanost, pobožnost.
BHASTRIKA : Tehnika
PRANAYAME, doslovno: »mjehovi« jer podsjeća na rad kovačkog mijeha za
raspirivanje vatre.
BHAVA : Osjećaj, duboka
apsorpcija duha u ljubavi prema Bogu. Produbljeniji stupanj BHAKTI. Bhave su
kod Bhakti yoge različiti načini povezivanja s Bogom.
BHOGA : Uživanje u
vanjskim stvarima, svjetovnost, silazni tijek energije, zaborav Boga odnosno
istinskog Jastva.
BHRAMARI : Pčela,
zujanje, tehnika PRANAYAME.
BIJA MANTRA : Sjemena
MANTRA. Prirodno ime predmeta koje je sposoban čuti jedino pročišćen um yogija.
Pedeset fonema sanskrta (49+OM) su specifične/određene praenergije i sadrže u
sebi relevantne snage. Svaka BIJA MANTRA je vibracija jednog posebnog aspekta
Boga ili ime specifičnog božanstva (npr. Isus). OM se naziva MAHA BIJA MANTROM
ili velikom sjemenom mantrom jer je izvor i uvir svih ostalih.
BINDU : Točka. Sjeme.
BINDU ĆAKRA : Centar
u predjelu tjemena.
BRAHMA : Kreator/Stvoritelj.
BRAHMAĆARYA :
Čednost, čistoća, celibat, nevinost, suzdržljivost. Kontrola tendencije
vanjskih izražavanja osjetila i uma.
BRAHMAJNANA : Znanje
o Najvišemu, najviša Mudrost, znanje o BRAHMANU. Poznavanje BRAHMANA (Boga).
Spoznavatelj Brahmana prepoznaje Sebe kao Brahmana.
BRAHMALOKA : BRAHMIN
svijet, razina apsolutne stvarnosti.
BRAHMAMUHURTA :
vrijeme svitanja, rani jutarnji sati prije izlaska Sunca.
BRAHMAN : Apsolutna
Svijest. Bezlični aspekt Boga. Vrhovna Realnost tj. Apsolutna Stvarnost. Ocean
Svijesti Same po Sebi.
BRAHMANA, BRAHMIN :
Pripadnik svećeničke kaste.
BUDDHI : Intelekt,
razum, razbor. Snaga razuma.
C, Ć
ĆAITANYA : Svijest.
ĆAKRA : Nivo
svijesti. Doslovno: kotač/vrtlog. Energetski centar u tijelu. Kundalini Šakti
(stvaralačka snaga) može djelovati u šest glavnih centara svjesnosti (ćakri),
koji su raspoređene uzduž kičme. Svaka ćakra ima specifične energije koje
dolaze do izražaja čim Kundalini Šakti (evolutivna sila) zaposjedne određeni
centar. Šest glavnih ćakri tj. dinamičkih centara Kundalini Šakti su: Muladhara
ćakra je temeljna/osnovna ćakra. Ona je najniži dinamički centar u običnom
čovjeku. Energije u tri niže ćakre čine da je čovjekova pažnja zaokupljena
jelom, spavanjem i seksom. Svadhisthana ćakra je drugi centar; nalazi se u
visini dna/baze mokraćnog mjehura. Manipura ćakra je treći centar idući odozdo
prema gore, a nalazi se u visini pupka. Anahata ćakra je četvrti centar i
nalazi se u visini srca. Energije koje tu djeluju produhovljuju čovjeka tj.
buđenjem srčanog centra kod čovjeka se produbljuje spiritualnost. Višuddhi
ćakra je peti centar i smješten je u visini grkljana. Kad Kundalini Šakti
dosegne taj centar, nije više moguće vraćanje (pad) na niže nivoe svijesti.
Ajna ćakra je šesti centar i nalazi se u visini obrva. Na ovom nivou dolazi do
izražaja svih natprirodnih snaga uma/duha što omogućuje neposredni doživljaj
najvišeg Ja. Pritom se minimaliziraju sve tjelesne funkcije.
ĆANDRA : Mjesec.
ĆIDAKAŠA : Prostor
svijesti.
ĆITTA : Spremište za
memoriju u umu. Smještena je u Muladhara ćakri koju u odnosu na fizičko tijelo
lokaliziramo na kraju debelog crijeva (kod anusa).
ĆITTA VRiTTI :
Smetnje i pokreti/obrtaji u umu, poput valova u sveoceanu svijesti.
D
DARŠAN : Vizija
božanske forme. Susret s prosvijetljenim majstorom.
DEVA : Božanstvo.
DEVI : Boginja,
božica.
DHARANA :
Koncentracija, usredotočenost, sabranost pažnje.
DHARMA : Pravednost,
dužnost, ispravnost. Priroda i unutrašnja zakonitost stvari.
DHYANA : Meditacija
kao pretposljednji stupanj Raja yoge.
DVAITA : Dvojnost,
dualnost. Dualista povlači granicu između sebe (ovisnog) i Boga kao svemogućeg
stvaraoca.
E
EGO : Latinska riječ
koja znači »ja«. Izdvojeno/zasebno »ja«. Osjećaj odvojenosti je korijen svih
zala.
G
GANDHA : Miris.
GANDHARVA : Nebeski
glazbenik.
GITA : Pjesma. Npr.
Bhagavad-Gita znači Pjesma Gospodnja.
GRANTHI : Čvor.
GUNA : Osobina,
kakvoća prirode i postojanja. Supstanca i kvaliteta stvaralačke snage Boga. Stvaralačka
snaga ili Kundalini Šakti se sastoji iz tri gune: Sattva, Rajas i Tamas.
Sattva-guna je princip čistoće koji otkriva spiritualnu prirodu čovjeka;
očituje se kao spokojstvo, vrlina itd. Rajo-guna je princip aktivnosti (koji se
očituje kao strast itd.) koji usmjerava čovjeka ili prema sattva-guni (pa čini
da čovjek teži ka spiritualnim spoznajama odnosno otkrivenjima duha) ili prema
tamo-guni (koja prekriva osobu mrakom neznanja). Tamo-guna je princip
tromosti/inercije. Ona veže čovjeka za gruba/ovozemaljska zadovoljstva te
prikriva prirodu istinskog Ja preko identifikacije tog Ja s tijelom. Ove tri
gune su modifikacije Kundalini Šakti pa su zbog toga relativne. U stanju
Nirvikalpa Samadhija te tri gune se transcendiraju pa ne mogu više utjecati na
svijest.
GURU : Duhovni
učitelj. Spiritualni vodič.
GURU GITA : Odlomak
iz SKANDAPURANE.
GURU KRiPA :
Učiteljeva milost.
GURU MANTRA : Osobna
MANTRA koju daje učitelj.
GURU TATTVA : Najviše
načelo.
GURU VAKYA :
Učiteljeva riječ.
H
HARI OM : Pozdrav »Bog
je OM«.
HASTA MUDRA : Vidi:
MUDRA.
HRiDAYA : Srce.
I
IĆĆHA ŠAKTI : Moć
želje. Snaga volje.
IDA : Lijevi od tri
glavna NADIJA (kanala PRANE).
INDRIYA : Pet
osjetila i pet organa akcije.
IŠVARA : Apsolut
personaliziran kao Vrhovni Gospod.
IŠVARA PRANIDHANA :
Predanost Bogu odnosno Guruu.
IŠTA-DEVATA : Osobno
božanstvo tj. aspekt Boga na kojeg pojedinac meditira. Bog poprima mnoge oblike
za one koji ga traže, već prema afinitetima aspiranata. Mogući oblik za nekog
čovjeka je Išta-devata kao Bog-čuvar ili zaštitnik.
IŠTA-MANTRA : Ime
nečije IŠTA-DEVATE. Služi za prizivanje izabranog božanstva i nosi/sadrži u
sebi sve snage i sposobnosti Išta-devate.
J
JALANDHARA BANDHA :
Tehnika Hatha yoge (blokada bradom) putem koje se postiže da energija prolazi isključivo
središnjim energetskim meridijanom (SUŠUMNA NADI).
JIVA : Živo biće.
Individualna duša.
JIVANA : Život.
JIVAN-MUKTA :
Oslobođen za života. »Slobodna duša.« Čovjek koji je dostigao Nirvikalpa
Samadhi i koji se (prividno) spustio/vratio na nivo relativne svijesti. Premda
živi u ovom svijetu relativnog, on nadilazi sve relativno kroz svoju
identifikaciju s Apsolutom tj. on prebiva u najvišem Ja.
JIVATMA(N) : Duša,
individualna svijest odnosno Bog u čovjeku.
JNANA : Najviše
znanje, spoznaja Vrhovnog/jedinog Boga. Mudrost/uvid u srž (bit) svega
postojećeg.
JNANA YOGA : Jedan od
četiri glavna puta yoge. Vidi: YOGA.
JNANI : Onaj koji
posjeduje Najvišu Mudrost.
JNANENDRIYA
(JNANA-INDRIYA) : Pet osjetila percepcije: oči, uši, nos, jezik i koža.
K
KALI YUGA : Željezno
doba, doba tame. Mi smo pri kraju Kali yuge. Postoje četiri doba koja se
izmjenjuju sljedećim redoslijedom: Satya yuga (Zlatno doba, Doba Istine ili
Čestitosti, traje 4800 godina), Dvapara yuga (Srebrno doba, traje 3600 godina),
Treta yuga (Brončano doba, traje 2400 godina) i Kali yuga (Mračno doba, traje
1200 godina). Zatim ponovo slijedi Zlatno doba itd.
KAMA : Želja. Želja
za zadovoljstvima. Pohota/požuda.
KARMA : Čin, akcija,
djelovanje. Zakon uzroka i posljedica.
KARMA PHALA: Plodovi
svakog rada, rezultati prijašnjih djela/aktivnosti. Sudbina kao posljedica
prijašnjih želja i radnji.
KARMENDRIYA
(KARMA-INDRIYA) : Pet organa za djelovanje tj. anus, genitalije, noge, ruke i
jezik odnosno govorni aparat.
KRiPA : Milost.
KRiŠNA : Personifikacija
božanske ljubavi. Simbol Jastva.
KRIYA :
Pročišćavajuće djelovanje, aktivnost, rad.
KŠATRIYA : Pripadnik
kaste ratnika i vladara. Član vojničkog staleža. Pojam Kšatriya-dharme je
junaštvo. Odvažnost podrazumijeva napuštanje osjećaja osobne važnosti tj.
nadilaženje ponosa. To podrazumijeva odličnost tj. nadilaženje ličnosti (ega).
KUMBHAKA : Faza
zadržavanja daha tijekom PRANAYAME.
KUNDALINI ŠAKTI :
Stvaralačka snaga Brahmana u tijelu. Centralna snaga u tijelu. (Vidi: ĆAKRA).
Kada se kreće u Sušumna nadiju, Kundalini Šakti (evolutivna sila) se ispod
nivoa grudi očituje kao seksualnost, u području grudi poprima obličje božanske
ljubavi, a u kupoli glave se pojavljuje kao božanska svijest.
L
LAKŠMI NADI : Vidi:
NADI.
LOKA : Svijet.
Različiti svjetovi su različita stanja svjesnosti. Loka nije mjesto u prostoru
već specifična frekvencija uma. Npr. loke su fizički univerzum, astralna
razina, nebeski plan postojanja (Devahan) i kauzalni/uzročni nivo postojanja.
M
MAHA BANDHA : Tri
BANDHE zajedno (Bandha traya ili trostruki sputaj) tj. JALANDHARA BANDHA + MULA
BANDHA (kontrakcija perineuma) + UDDHIYANA BANDHA (uvlačenje trbuha prema kičmi
i uvis).
MAHA BHEDA : Tehnika
Hatha yoge.
MAHA MUDRA : Tehnika
Hatha yoge.
MAHA VEDA : Tehnika
Hatha yoge.
MAHASAMADHI : Samadhi
bez povratka, svjesno umiranje yogija.
MAHATMA : Velika
duša.
MALA (JAPA MALA) :
Niska/brojanica od 108 zrna. Neki je koriste prilikom MANTRA JAPE.
MANAS : Naziv za um u
cjelini. Naziva se još i unutrašnjim organom (ANTAHKARANA). Duh/um kao sredstvo
spoznaje samog sebe. Um ima četiri glavne sposobnosti: htjeti, osjećati,
misliti i sabrati se. Pomoću osjetila um se okreće prema van (postaje
ekstrovertan) i percipira/prepoznaje vanjski svijet, koji je zapravo njegova
projekcija. Um ne živi sam od sebe, nego snagu/život crpi iz svog izvora -
Kundalini Šakti. Tijelo posuđuje/upija svoju snagu od uma, a um dobiva svoje
svijetlo od Kundalini tj. Božje moći.
MANIPURA ĆAKRA :
Centar u predjelu pupka, solarni pleksus. Vidi: ĆAKRA.
MANTRA : Sveti slog,
riječ ili formula pomoću koje se razvijaju, prema uputama GURU-a, duhovne snage
i sposobnosti. Svrha ponavljanja mantre u početku nije koncentracija nego
purifikacija/pročišćenje, koje pak omogućuje koncentraciju. Putem MANTRA JAPE
naš duh dobiva na snazi, čistoći i koncentraciji.
MANTRA DIKŠA :
Posvećenje/inicijacija u rad s mantrom od strane kvalificiranog učitelja
(GURU-a).
MANTRA JAPA :
Ponavljanje mantre. Može biti glasno, šapatom ili mentalno. Glasno ponavljanje
uključuje mentalno. Za aspiranta jake koncentracije najjače/najdjelotvornije je
mentalno ponavljanje.
MAUNA : Šutnja,
disciplina fizičke i mentalne šutnje.
MAYA : Privid,
kozmička iluzija, snaga koja obmanjuje odnosno razlog za dualnost: Jednota se
kroz opsjenu (tj. vrijeme, prostor i uzročnost) pojavljuje kao univerzum
raznolikosti (tj. imena i forme kao što su materija, masa i energija). Maya je
isto što i PRAKRiTI ili ne-Jastvo.
MEDHA NADI : Vidi:
NADI.
MOHA : Ovisnost,
vezanost, zaluđenost.
MOKŠA: Sloboda. Oslobođenje
iz okova dualnosti.
MUDRA : Psihofizički
položaji/kretnje Hatha yoge kojima se utječe na strujanja energije u tijelu i
umu. Npr. postoje različiti položaji ruku (a osobito prstiju) koji
preusmjeravaju životnu silu u poželjnije obrasce i to su tzv. HASTA MUDRE.
MULA BANDHA :
Stezanje perineuma, radi se u kombinaciji s PRANAYAMOM. Ovo je jedna od tri
komponente Bandha Traya-e (MAHA BANDHA-e), premda se može prakticirati zasebno.
MULADHARA ĆAKRA :
Centar u bazi kralježnice. Vidi: ĆAKRE.
N
NADA : Oscilacija,
vibracija, titraj, zvuk.
NADI : Suptilni
vodiči (kanali, meridijani) kojima životna energija tj. PRANA protječe
suptilnim tijelom. Nadi se može prevesti kao »živac«, no tim izrazom nisu
obuhvaćeni samo živci nego svi energetski kanali kojima protječe živčana
energija odnosno prana. Idućih šest nadija su vrlo važni: IDA i PINGALA nadi,
smješteni su lijevo i desno od kičme, djelomično se podudaraju s lokacijom
parasimpatičkih živaca. Između njih, u području kičmene moždine, je centralni
energetski meridijan poznat kao SUŠUMNA nadi. SARASVATI i LAKŠMI nadi su
energetski kanali u prednjem dijelu tijela koji odgovaraju IDA i PINGALA nadiju
na stražnjoj strani tijela. Na lijevoj strani je SARASVATI nadi (kroz kojeg se
odvijaju misaone funkcije), a s desne strane je LAKŠMI nadi. Kao prednji (na
sredini, s prednje strane tijela) pandan SUŠUMNA nadiju se poslije dvanaest
godina potpunog pridržavanja Brahmaćarye (seksualnog suzdržavanja u mislima,
riječima i radnjama) razvije MEDHA nadi koji onda omogućuje posvemašnje
pretvaranje seksualne energije u OJAS ŠAKTI (veliku mentalnu moć) te time
omogućuje stalnu viziju samoga Sebe (božanskog Jastva).
NETI : Tehnika
pročišćavanja nosnica. Radi se uz pomoć za to oblikovane posude, tzv. NETI
LOTA-e.
NIRGUNA :
Neuobličena, slobodna od GUNA (odnosi se na najvišu stvarnost).
NIRODHA :
Zauzdavanje, prestanak.
NIRVANA : Utrnuće
ega. Sinonim za NIRVIKALPA SAMADHI.
NIRVIKALPA SAMADI :
Najviši stupanj SAMADHI-ja, stanje posvemašnjeg jedinstva sa sveopćom sviješću.
Realizacija bezobličnog (bez forme) aspekta Boga. Stanje najviše svijesti o
samome Sebi.
NIŠKAMA KARMA :
Nesebičan rad, rad bez očekivanja plodova/rezultata rada.
NITYA : Vječno(st).
NIYAMA : Drugi
stupanj Aštanga (=osmerostruke) yoge čiji se prvih pet stupnjeva nazivaju Hatha
yogom (sjedinjavanjem Sunca i Mjeseca), a vrhovna tri stupnja Samyamom odnosno
Raja yogom (kraljevskom yogom). Niyama se sastoji od pet glavnih pravila
pridržavanja: 1) Čistoća odnosno jednousmjerenost uma, 2) Zadovoljstvo
duha/uma, 3) Askeza odnosno samodisciplina, 4) Proučavanje Istine, 5) Predanost
Najvišem.
O
OJAS ŠAKTI : Velika
duhovna snaga. Ogromna mentalna moć. Postiže se kroz sublimaciju seksualne
energije.
OM : Prazvuk (»U
početku bijaše riječ…«), najviša MANTRA, korijen svih MANTRI, BRAHMAN očitovan
kao vibracija/zvuk BOGA. Druge mantre (npr. RAM) su imena Boga. OM ili MAHA
BIJA MANTRA je izvor svih ostalih glasova i mantri.
P
PADMASANA : Položaj
lotosa, jedna od stabilnih pozicija tijela koja olakšava praktičaru ulazak u
meditativno stanje svijesti.
PARABHAKTI : Najviši
stupanj predanosti.
PARABRAHMAN : Najviša
stvarnost.
PARAMATMA(N) :
Najviše Jastvo, univerzalna/sveopća duša. Svijest bez forme.
PARAMAHAMSA : Onaj
tko je postigao samorealizaciju (aktualizaciju Boga), počasni naslov/titula.
PINGALA : NADI koje
se proteže uzduž desne strane kralježnice. Vidi: NADI.
PRAKRiTI : Priroda.
PRAKRiTI ŠAKTI :
Stvaralačka sila makrokozmosa (univerzuma). Ta se ista sila u pojedinom biću
zove KUNDALINI ŠAKTI.
PRANA : Svuda
prostiruća životna energija, sveprostiruća vitalna sila, sveprožimajući
suptilni zrak/dah. Prana je najsuptilnija forma energije i identična je s
PRAKRiTI ŠAKTI. Ovaj izraz najčešće se upotrebljava za opisivanje energetskih
fenomena.
PRANAYAMA :
Ovladavanje PRANOM kroz tehnike disanja.
PRARABDHA KARMA : Dio
KARME koji se treba odigrati/iskusiti u ovom životu, sudbina.
PRASADA : Posvećena
hrana.
PRATYAHARA :
Povlačenje pažnje od osjetila, 5. stupanj RAJA YOGE.
PRIYA :
Voljeni/voljena.
PURAKA : Udah, faza
udisanja tijekom PRANAYAME.
PURNA : Pun,
potpun/cjelovit, savršen.
PURUŠA : Čista
svijest, najviše Jastvo.
PURUŠARTHA : Trud,
napor. Sveukupnost ciljeva ljudskog življenja: Kama (ispunjenje tjelesnih
želja), Artha (materijalno blagostanje), Dharma (ispravnost) i Mokša (sloboda).
R
RAJAS : Strast,
agresivnost, aktivnost. Vidi: GUNA.
RAJA YOGA : Vidi:
YOGA.
RAMA :
Utjelovljenje/otjelotvorenje božanskog savršenstva u ljudskom obličju.
Personifikacija božanske ljubavi.
RAMAYANA: Jedan od
dva najveća indijska epa. Drugi je MAHABHARATA.
RASA : Okus, slast,
nektar, hranjivi sok.
REĆAKA : Faza
izdisaja tijekom PRANAYAME.
RIŠI : Vidovit
čovjek, vidioc. Mudrac, koji je doživio Najvišu Istinu i stalno je ima pred
duhovnim očima tj. živi u njoj kao i ona u njemu.
RUPA : Oblik, forma.
S, Š
ŠABDA : Zvuk, riječ.
SADHAKA : Praktičar
duhovnih vježbi. Onaj koji traži Boga. Čovjek koji primjenjuje spiritualne
upute u svakodnevnom životu.
SADHANA: Nastojanje,
duhovna praksa. Metode i putevi za pročišćenje uma/duha te postizanje
koncentracije pozornosti. Da bi se KUDALINI ŠAKTI mogla skroz podići neophodna
je čistoća tijela, NADIJA i duha. Tome služi Sadhana.
SADHU : Sveti čovjek,
svetac.
SAGUNA : Koji se
odnosi na pojave, forme; koji ima osobine/oblik, obilježja, atribute.
SAHASRARA : »Lotos s
tisuću latica«, statički centar KUNDALINI ŠAKTI. To je statički centar na vrhu
glave koji se često pogrešno naziva ćakrom, no ĆAKRE su dinamički centri.
Uzdižući se do ovog krunskog/tjemenog centra Kundalini Šakti apsorbira energije
sviju šest ćakri. Kad se Šakti posve uzdigne do Sahasrare, pojedinac postiže
Nirvikalpa Samadhi tj. stapa se u najvišoj Sebesvijesti.
ŠAKTI : Sila, moć,
snaga, energija.
SAMADHI : Najviše
stanje svijesti odnosno duboka apsorpcija duha u božanskom tj. u najvišem Ja.
Sjedinjenje s božanskom sviješću kad znanje, znalac i predmet znanja postaju
jedno; 8. stupanj Raja yoge. Razlikujemo NIRVIKALPA SAMADHI i SAVIKALPA
SAMADHI. Savikalpa Samadhi je doživljavanje Boga pomoću forme (s oblikom) pri
čemu individualnost ne nestaje skroz već nešto dualnosti preostaje.
ŠAMBHAVI MUDRA :
Zurenje (trataka) u centar između obrva.
SAMSARA : Iluzija
svijeta tj. svijet kao optok/kruženje sviju bića kroz rođenje, rast,
propadanje, smrt, posmrtno stanje i ponovno rođenje. »Kotač« rađanja i
umiranja.
SAMSKARE : Otisci u
memoriji (vidi: ĆITTA). Svaka želja i misao ostavlja u memoriji
impresije/utiske koji se kasnije opet pojavljuju kao sudbina: »Što si sijao, to
ćeš žeti.«
SANATANA : Vječno;
ono što je bilo, što jest i što će biti.
SANKALPA : Odluka,
čvrsta namjera, želja.
SANNYASA :
Odvezanost/okrenutost od svijeta. Savršeno odricanje.
SANNYASIN : Čovjek
koji živi u svijetu, ali svijet ne živi u njegovom umu. Osoba koja se
zavjetovala na celibat i živi jednostavnim i svetim životom. Zakletva celibata
mu omogućava »seks«/sjedinjenje sa Svevišnjim Bogom.
ŠANTI : Mir, spokoj,
odsustvo misli i želja.
SANTOŠA : Unutarnje
zadovoljstvo neovisno od vanjskih okolnosti.
SARASVATI : Vidi:
NADI.
ŠARIRA : Tijelo.
ŠASTRA : Sveti spisi
kao zbir božanskog autoriteta. Šastre su opći naziv za svete knjige i učenja
(upute, savjete, pravila, naredbe, itd.) najviših autoriteta. Vidi:
ŠRUTI.
SAT : Istina,
Realnost, Apsolutno biće/postojanje.
SAT-ĆIT-ANANDA : Apsolutna
istina-svijest-blaženstvo. Apsolutna egzistencija, spoznaja i blaženstvo.
SATGURU : Istinski
duhovni učitelj.
SATSANG :
Dodir/zajedništvo s istinom, druženje sa spiritualnim divovima (onima koji su
realizirali istinu). Prezentacija/isijavanje istine uslijed prisustva duhovno
razvijene osobe odnosno pojedinca koji je iskusio Boga ili Istinu. Druženje s
čistim i svetim čovjekom.
SATTVA : Čistoća,
sklad, svjetlost, znanje, ravnoteža, vrlina.
SATYA : Istina,
istinoljubivost.
SIDDHI : Natprirodne sposobnosti.
Moći koje se očituju kada se Šakti popne do pete (grlene) ili šeste ĆAKRE. Kad
probuđena evolutivna sila djeluje u međuobrvnom/moždanom centru, yogi je kadar
demonstrirati sve čarobnjačke moći.
ŠIVA : Rastvoritelj
nečistoća. Jedna od brojnih personifikacija Apsoluta. Jedan od simbola najviše
svijesti. Šiva simbolizira statički aspekt KUNDALINI ŠAKTI, a Kundalini Šakti
dinamički aspekt Šive odnosno Apsoluta.
SO HAM : »To sam ja«,
jedna od MANTRI u VEDANTI.
ŠRADDHA : Povjerenje,
samopouzdanje; vjera u put, učitelja, u sebe.
ŠRUTI : Otkrivenja
(doslovce: ono što je čuto). Šruti-ji su najviša klasa svetih spisa,
uključujući Vede. Niža klasa su smriti-ji (doslovce: sjećanja). Zbirni naziv za
svete spise su ŠASTRE.
SUKŠMA : Suptilno,
astralno.
ŠUDRA : Radnik,
pripadnik kaste koja služi Bogu svojim radom.
SURYA : Sunce.
SURYA NAMASKARA :
Pozdrav Suncu.
SUŠUMNA : Centralni
energetski meridijan koji se proteže unutar kralježnice. Vidi: NADI.
SUTRA : »Nit«,
izreka.
SVADHISTHANA ĆAKRA :
Energetski centar u predjelu spolnih organa. Vidi: ĆAKRA.
SVADHYAYA : Čitanje i
studij svetih tekstova.
SWADHARMA : Osobna
DHARMA. Prava i dužnosti kaste (VARNA) i AŠRAME (životnog stadija, razdoblja u
kojem se netko nalazi u životu s obzirom na svoju kronološku dob tj. mladost
ili starost).
SWAMI : SANNYASIN
koji nije ograničen ni na jednu vjeroispovijest. Gospodar. Koristi se da označi
Boga kao 'Gospodara'; također za spiritualnog učitelja, bilo da je postigao ili
nije ma koje više stanje. Može se upotrijebiti i kao izraz poštovanja, a da bi
se to naglasilo na kraju dodajemo sufiks JI: SWAMIJI.
T
TAMAS : Tama,
neznanje, tromost/inercija.
TAPAS (TAPASYA, TAP)
: Toplina, askeza, stroga samodisciplina. Vježbe za savladavanje egoizma i
uklanjanje identifikacije s tijelom.
TATTVA : Element,
bit, načelo.
TAT TVAM ASI : To si
ti : MANTRA u VEDANTI.
TITIKŠA :
Izdržljivost, čvrstina, odvažnost.
TRATAKA : Tehnika
fokusiranja očiju na neki objekt, mjesto ili točku. Npr. zurenje u centar
između obrva s punom pozornošću i bez ikakvih misli. Također postoji i
unutrašnja trataka u kojoj se praktičar koncentrira na neki imaginarni entitet.
TURIYA : Sinonim za
NIRVIKALPA SAMADHI koji je potpuna budnost u dubokom snu tj. stanje totalne
svijesti.
U
UDDHIYANA BANDHA :
Tehnika Hatha yoge koja se prakticira za vrijeme zadržavanja daha nakon udaha
(ili nakon izdaha) potiskivanjem abdominalnog zida (trbušne stijenke) prema
kičmi i istovremeno prema gore kako bi se pojačao uzlazni tok životne energije.
UPANIŠADE : Vidi:
VEDANTA.
UPARATI : Odustajanje
od želja.
UTPATTI : Stvaranje.
V
VAĆANA : Govor.
VAIRAGYA : Odricanje,
nevezanost za svjetovne želje.
VAIŠYA : Pripadnik
kaste poljoprivrednika i trgovaca. Njihova je DHARMA skrb za materijalno
blagostanje vlastite obitelji i šire zajednice.
VANAPRASTHA : Onaj
koji živi povučeno. Treći životni stupanj, stadij (vidi AŠRAMA) kada je
bračni par predao svu odgovornost djeci, a zatim se (jedan ili oboje) povuku u
osamu radi SADHANE.
VARNA : Kaste.
Prirodna sklonost ljudi da se udružuju u grupe u skladu s afinitetima i nivoom
svjesnosti. »Jednak sa jednakima.« Prema nivou kreativnosti/sposobnosti
razlikujemo četiri staleža: Brahmana (bogoosobe), Kšatriya (ratnici/junaci i
oni koji vode tj. upravljaju za opću dobrobit), Vaišya (koji doprinose većinom kroz
povećanje materijalnog blagostanja zajednice) i Šudra (oni koji pomažu drugima
pretežno fizičkim radom/služenjem).
VASANA : Skrivene
želje tj. latentne sklonosti koje imaju tendenciju da se očituju/pokažu. Utisci
prošlih percepcija u podsvijesti.
VEDE : Spoznaje
vidovitih. Otkrivenja mudrih. Najstarije indijske predaje koje su kasnije
dobile formu svetih zapisa.
VEDANTA : Jedan od
šest sustava indijske filozofije, posljednja poglavlja VEDA poznata i kao
učenja UPANIŠADA.
VIDYA : Znanje, nauk.
VIJNANA : Znanost,
učenje.
VIŠNU : Bog kao
sveprožimajući održavatelj i zaštitnik univerzuma.
VIŠUDDHA ĆAKRA :
Centar pri dnu grla.
VIVEKA : Sposobnost
razlučivanja.
VRITTI : Val, vrtnja;
u yogi pokreti uma koji smetaju yogiju. Vidi: ĆITTA VRiTTI.
Y
YAMA : Prvi stupanj
Aštanga (=osmerostruke) yoge čijih se prvih pet stupnjeva nazivaju Hatha yogom
(sjedinjavanjem Sunca i Mjeseca), a vrhovna tri stupnja Samyamom odnosno Raja
yogom (kraljevskom yogom). Niyama se sastoji od pet glavnih pravila
uzdržavanja: 1) Ne-nasilje proizašlo iz ljubavi prema drugima kao prema samom
sebi, 2) Istinoljubivost tj. uzdržavanje od laganja, 3) Ne-krađa tj.
ne-skrivanje istine, 4) BRAHMAĆARYA, 5) Nevezanost.
YANTRA : Simbolički
geometrijsku crtež.
YOGA : Jedinstvo i
načini ostvarivanja Jedinstva. Sjedinjenje ograničenog Ja s neograničenim.
Duboka koncentracija ili upijenost/apsorpcija uma u svenadilazeće onostrano.
Povezivanje duha/uma s najvišim Ja. S obzirom da um/duh ima četiri osnovne
sposobnosti (htjeti, osjećati, misliti, sabrati se) praktičar/aspirant može
imati težište (fokus ili naglasak) na nekom od četiri glavna puta:
- Karma yoga tj. put nesebičnog rada. Rad posvećen Bogu, u kojem ne brinemo o rezultatima, sredstvo je približavanja Bogu. Za Karmija (Karma-yogija) cilj je jednako bitan kao i sredstva/načini njegovog ostvarivanja, on radi zbog rada samog.
- Bhakti yoga je put predaje Bogu s ljubavlju. Bhakta (Bhakti-yogi) svoj prirodni osjećaj ljubavi okreće/usmjerava prema Bogu. Bhakti smatra sudbinu od Boga danom i ne odupire joj se. »Neka se Tvoja volja obistini.«
- Raja yoga je kontrola uma kroz mentalnu koncentraciju ili sabranost pozornosti. To je vrlo sistematski i najznanstveniji put ovladavanja umom.
- Jnana yoga je praktična filozofija. Jnani (Jnana-yogi) stalno razlučuje stvarno od relativnog i odbacuje relativno/neistinito tj. nalazi utočište u Istini/Realnosti. Uz pomoć razuma Jnani odbacuje svoje lažno Ja te nadišavši (čak i) sam razum otkriva svoje istinsko Jastvo.
YOGA NIDRA : Yogijska
relaksacija odnosno svjesno (budno, lucidno) sanjanje yogija.
Nema komentara:
Objavi komentar