nedjelja, 16. rujna 2012.

Rumi - Nadilazeći sebe









NADILAZEĆI SEBE

• Jednoga jutra, neka žena upita svojega ljubavnika da bi ga kušala: "Voliš li me više, no što voliš sebe?" On joj odgovori: "Toliko te volim da sam pun tebe od glave do pete. Od vlastitoga postojanja ne ostade mi ništa osim imena." Ljubiš li Boga, onda ćeš za Nj osjetiti isto što i ljubavnik za svoju dragu.
• Ova naša mala sobost dio je pakla. Samo se s pomoću Božjom ona može svladati.
• Vitez bojovnik koji prodire u redove protivnika malen je u usporedbi s istinskim pobjednikom, koji pobjeđuje svoju malu sobost.
• Pametni žele nadzor nad sobom; djeca žele slatkiše.
• Postani, koliko možeš, rob, a ne vladar. Izdrži udarce: ne budi palica, budi lopta.
• Svatko je dijete, izim čovjeka, Bogom opijena. Nitko nije odrastao, izim čovjeka, od želje slobodna.
• Što je zrcalo Bitka? Nebitak. Prinesi na dar nebitak, ako nisi budala.
• Ti si sjena: zrakama se Sunca poništi! Dokle ćeš sjenu svoju gledati? Gledaj i u Njegovo svjetlo!
• Moja je mala sobost preminula za ljubav Božje Sobosti, a Bog je ostao sam; pred stopalima se Njegovim vijem poput prašine. Osobna sobost može postati prahom, koji čuva samo Njegove stope. Budi prah Njegovim stopalima, a zaradi otiska Njegovih stopa, pa ćeš jednoga dana postati kruna Njegova.
• Pristaje čovjeku darežljivu poklanjati novac, dok veledušje zaljubljenog leži u predavanju duše. Ako u Božje ime udijeliš kruh, tebi će se kruhom vratiti. Ako život daješ za Boga, tebi će se životom uzvratiti.
• Ti si zaljubljenik u Boga, i Bog kad tebi dođe, ni jedna ti vlas neće na glavi ostati. Tek jedan Njegov pogled, stotine nalik na tebe u ništa će se pretvoriti, vaše sitne sobosti ljubavlju će se Božjom sažgati. Ti si kao sjena, a u ljubavi sa suncem. U prisutnosti sunca, sjena časom nestaje.
• Kad svijeća gori pri punom sjaju sunca, njezin je plamen tako prestrt sunčanim sjajem da se oku jedva kaže. Ne prestaje plamen plamtjeti, ali mu je svjetlo sunčanim sjajem nadliveno. Jednako tako, kad se duh čovjeka približi Bogu, biva prevladan duhom Božjim. Osobni duh i dalje živi, ali mu se svojstva potpuno stapaju sa svojstvima Boga.
• Muku mučiš i bol boluješ, ali si od Boga još uvijek daleko. Jer se nisi dovinuo cilja: da umreš u sitnosti svoje sobosti. I dok ne umreš, tvoj bol neće uminuti.
Ne možeš se penjati na krov bez ljestava. Manjkaju li dvije prečke, nećeš se moći popeti. Ako je uže prekratko, vjedro ne doseže vodu studenca.
• Pridružiš li se onim, koji se uzdižu s razine ljudskoga duha, ždrijebac nebitka, ždrijebac samoponištenja ponijet će te u visine poput Buraka. Neće to biti uzlet smrtnika na mjesec, već će to biti uzlet šećerne trske u šećer. Neće to biti uzlet pare u nebesa, to će biti uzlet zametka u svijest. Ako si zbilja nepostojeći, onda će te ždrijebac neosobnosti donijeti u istinsko postojanje.
• Ubij kravu svoje sitne sobosti što brže možeš, kako bi duh tvoje nutrine mogao oživjeti i pravu svjesnost ostvariti.
• Da bi se duhom ostvario, moraš sitnom svojom sobošću umrijeti, i u Gospodu oživjeti. Tek će tada tajanstva Gospodnja padati s tvojih usana. Kad samonadzor i stega uništi tvoje sitnodušje, ta će smrt pričiniti bol, ali će donijeti vječni život.
• Ništa te ne može voditi osim sile, koja čuva duh poklonika od stražara strelometnih zvijezda. Nitko ne može ući u odaju od primanja Bogoveličanstva, ako se nije riješio sitne sobosti. Kako li ćemo uzaći na nebesa? Neosobnošću, vjerom, i bogoslovljem zaljubljenih u Gospoda.
• Očisti sebe od svojstava sobosti, kako bi uzmogao vidjeti svoju čistu, nepotamnjelu suštinu.
• Tvoja je sitna sobost mati svih idola: tvarni je idol puka zmija, ali duhovni idol sobosti pravi je zmaj. Lako je razbiti tvarni idol, vrlo lako; a ludost je misliti da je jednako lako upokoriti sobost. Oh sine, želiš li znati kako sobost izgleda, čitaj opis pakla s njegovih sedam dveri. Svakoga trenutka sobost obavlja čin prijevarni; a u svakoj od prijevara utapa se na stotine faraona i njihovih vojski.
• O paune, ne trgaj svoja pera, već se srcem odaleči od gordosti zbog njih: jer protivnik je prijeko potreban da bi se poveo sveti rat. Ako nema neprijatelja ne možeš voditi svoju duhovnu bitku: da te nije presvojila pohota, ti ne bi imao prigodu poslušati Božju zapovijed. Bez želje nema samoobuzdavanja: bez protivnika, kakva je potreba za hrabrošću? Poslušaj, ne obrezuj sebe, ne idi u pustinjake; krepost je ovisna o putenoj želji. Ako ne trpiš bol samosvladavanja, nikakva te nagrada neće snaći. Kakvoga je samo udivljenja vrijedna ta uzajamna ovisnost, i kako li je uznosita nagrada, koja srce opčinja i jača život duha!
• Kakvim me god oruđem Bog učini, takvim postajem. Ako me učini čašom, ja postajem čaša. Ako me učini bodežom, ja postajem bodež. Ako me učini česmom, ja ću točiti vodu; ako me učini vatrom, ja ću pružati toplinu. Ako me učini kišom, ja ću donijeti žetvu; ako me učini strijelom, ja ću probosti tijelo. Ako me učini zmijom, ja ću stvarati otrov; ako me učini svojim prijateljem, ja ću ga valjano služit. Ja sam poput pera u Njegovoj ruci, kojim on rukuje kako Mu drago.

Nema komentara:

Objavi komentar