Naš rad nas
određuje. Uspjeh nije čin, već navika.
Pazi na svoje misli,
jer one postaju tvojim riječima.
Pazi na svoje riječi,
jer one postaju tvojim djelima.
jer one postaju tvojim djelima.
Pazi na svoja djela,
jer ona postaju tvojim navikama.
jer ona postaju tvojim navikama.
Pazi na svoje navike,
jer one postaju tvojim karakterom.
jer one postaju tvojim karakterom.
Pazi na svoj karakter,
jer on postaje tvojom sudbinom.
jer on postaje tvojom sudbinom.
Možemo biti sluge
naših navika, ili ih sami stvoriti i gospodariti vlastitim životom. Sve što
postoji u materijalnom svijetu je podložno zakonima prirode. Jedan od zakona
kojeg svakodnevno osjećamo jeste i drugi zakon termodinamike, koji se može
objasniti i kao društveni zakon naše civilizacije. Drugim riječima, prirodni
zakon koji objašnjava entropiju kaže da ako ne djelujemo silom prema nekom
tijelu, to tijelo postupno propada. Ako ne gradimo nove, bolje navike, one
stare i loše navike nas guraju prema dnu.
Možemo reći da
postoje četiri dobre navike: točnost, ispravnost, postojanost i djelotvornost.
Bez točnosti, gubimo vrijeme; bez ispravnosti činimo greške u životu; bez
postojanosti lako odustajemo i ne završavamo započeto; a bez djelotvornosti,
sve je izgubljeno. Uz ove navike možemo dodati još neke dobre navike koje nam
dobro dođu kroz putovanje zvano život: razboritost, discipliniranost i
zadovoljstvo.
Za promjenu svake
navike potrebno je uložiti određeni napor i održati disciplinu. Za većinu ljudi
je dobro praviti malene korake u tom slijedu promjena. Svakoga dana mali pomak
prema naprijed. Zbir svih pomaka u nekom vremenu će nas potaknuti da se i dalje
mijenjamo na bolje.
Svima je poznata
japanska poslovna učinkovitost. Oni rade više, dulje, bolje i efikasnije od
većine drugih naroda. Nakon drugog svjetskog rata kada se nacija trebala
obnoviti skupina poslovnih ljudi iz Sjedinjenih Američkih Država su implementirali
novi način treniranja na poslu. To je nazvano Kaizen (na japanskom znači „dobra
promjena“). U praksi se očituje na takav način da se svakodnevni posao unaprjeđuje
krom bezbroj sitnih malenih pomaka. Svaki radnik je motiviran da pronalazi
gotovo beznačajne promjene na bolje koje mogu olakšati, ubrzati i pojeftiniti
poslovni proces. Toyota je poznata po korištenju Kaizena u svom
poslovanju. Takva vrsta promjena je ušla
duboko pod kožu japanaca i ne može se olako preslikati u mentalitet drugih
naroda. Za to treba vremena.
Postoji priča kada
je jedan amerikanac obilazio britanske vrtove koji su mu se izuzetno sviđali.
Pošto je bio bogat htio je pošto poto saznati kako su to englezima vrtovi tako
zeleni, uredni i lijepi. Upitao je glavnog vrtlara što je potrebno da bi i
njegov vrt tako izgledao. Vrtlar mu odgovori: Ja zalijevam vrt jednom dnevno, kosim
travu jednom tjedno i obrezujem grane jednom mjesečno. Amerikanac je uzeo
instrukcije k srcu i vrativši se natrag počeo je uređivati svoj vrt sa velikim
žarom. Ali ništa se nije dešavalo. Njegova trava je i dalje bila žuta, grane su
visile a voćke nisu davale ploda. Ponovno je otišao u Englesku da se požali da
je dobio loše upute od starog vrtlara. I amerikanac mu reče: ja sam svoj vrt
dvaput dnevno zalijevao, kosio sam ga svaki drugi dan a grane sam obrezivao
barem jednom tjedno. Stari engleski vrtlar se zamisli i odgovori posjetitelju:
Da to je sve u redu, ali ja i moja obitelj to radimo posljednjih dvjesto godina
bez prestanka.
Navike ne možemo
ubrzati već ih moramo prihvatiti da postanu dio našeg života. I onda se počnu
manifestirati. Kreiranje navika je duhovna disciplina. To je proces meditacije
života.
Stephen Covey je
prije dvadesetak godina napisao knjigu 7 navika uspješnih ljudi. Koristeći te
navike kao osnovu, Perry Garfinkel je opisao 7 navika duhovnih ljudi. I one
izgledaju ovako:
1. Duhovni
ljudi rađe daju nego uzimaju
– Davanje je u samoj osnovi ljudske prirode. Altruizam je težnja da se pomogne
svakom drugom živom biću. Davanje se može izraziti na mnoge načine: davanje
novca, svoga vremena, pažnje ili usmjeravanje molitve.
2. Više
govore Da nego Ne – Kada kažete
Ne, zatvarate svoje srce (to se ne odnosi na loše navike i na opijate, poput
alkohola i droga). Ljudi više vole i čuti riječ Da nego Ne. Riječ Da potvrđuje
život.
3. Duhovni
ljudi vide priliku, a ne problem
– Shunryu Suzuki je rekao da u početnikovom umu postoji mnogo mogućnosti, dok u
umu majstora samo nekoliko. Duhovni ljudi su optimisti i uvijek vide dobro u
drugima. Čaša je uvijek napola puna.
4. Svijet
vide tuđim očima – Empatija
je naglašena kod duhovnih ljudi. Mogu suosjećati sa drugim živim bićima
(ljudima, životinjama i biljkama). Osjećaju tuđe boli i predviđaju tuđe misli.
5. Vide
milost u svakom događaju –
Ne očekuju da će se Bog spustiti sa nebesa samo zbog njih i da fanfare zasviraju.
Ne čekaju na veliki A-HA, već u svakom trenutku vide povezanost sviju nas sa
izvorom. Cijene sitne detalje, poput izlaska ili zalaska sunca. Dok većina
ljudi izbjegavaju sitne poslove očekujući da su vrijedni samo za velike stvari,
duhovne osobe prihvaćaju svaku, ma kako malu milost.
6. Komplimente
dijele drugima na veliko, a prihvaćaju ih sa poniznošću – Duhovni ljudi ne vide da drugi imaju
potrebu za pohvalom da bi uzvisili nečiji ego, već vide hvalu kao potrebu za
ljubavlju. Oni pohvaljuju bez fige u džepu. Sa druge strane, nemaju sami
potrebe da ih se pohvaljuje i da im se nepotrebno laska.
7. Ne
ograničavaju svoj duhovni život na crkve i hramove – Nisu duhovnjaci samo nedjeljom ujutro,
kada je neka svetkovina ili nečije rođenje ili smrt. Nije im potreban svećenik,
rabin ili guru da bi se podsjetili da su prvenstveno duhovna bića. Oni su ono
što jesu i u šumi, na plaži, na vrhovima planina i u bučnim gradovima. Gdje god
putuju njihove duhovne proslave putuju sa njima.
I
osma navika kao dodatak, koja može samo zasladiti sve prethodno navedene
duhovne navike:
8. Duhoviti
su – Nije samo Djed Mraz
duhovit već i svaka osoba koja putuje putem koji se rjeđe putuje. Njihovo lice
nije sa namještenim osmjehom, već stvarni humor ili duhovitost (vidite sličnost
sa riječju duhovan) dolazi iz dubine. Za većinu nas ta vrsta humora je duboko
zakopana u nama, ali se polako pomalja prema vani što više prakticiramo ove
duhovne navike.
Svaki
napor koji uložimo da bi smo stvorili nove i bolje duhovne navike je nagrađen
slasnim plodom sa drveta duhovne spoznaje (ne mislim na jabuku). Možemo reći da
je to jedini napor koji je vrijedan našeg vremena i pažnje.
Nema komentara:
Objavi komentar