ponedjeljak, 23. srpnja 2012.

JAGANNATHA



Priča o pojavi Gospodina Jagannatha

Ratha-Yatra festival je povorka kola kočija Gospodina Jagannathe, Subhadre i Balarama. Slavi se svake godine u gradu Gospodina Jagannathe u Jagannatha Puriju u Indiji. U tom gradu Gospodin Jagannatha se obožava u jednom od najstarijih hramova u Indiji. Priča o pojavi Gospodina Jagannathe je vrlo interesantna epizoda u vedskoj povijesti.
Kralj Indradyumna bio je veliki štovatelj Gospodina Vishnua sa još većom željom da Ga sretne licem u lice. Jednoga dana Gospodin je poželio da u dvor kralja Indradyumna dođe jedan od Gospodinovih obožavatelja. Tijelom razgovora počeli su pričati o inkarnaciji Gospodina Visnua koja se zove Nila-madhava. Slušajući o tome kralj je postao oduševljen i poslao brahmane u različitim pravcima da se raspitaju i traže Nila-madhavu. Svi su se bezuspješno vratili u palaču, osim svećenika po imenu Vidyapati. Putujući po mnogim mjestima Vidyapati je došao u oblast u kojoj stanovnici nisu bili Arijci i zvali su se Shabare. Tu je svećenik našao utočište u kući mještanina po imenu Vishvasu. Domaćin nije bio u kući, već samo njegova mlada kći Lalita. Ubrzo se domaćin vratio i ugledao brahmanu, odao mu poštovanje te poučio kćer kako će mu ukazati dobrodošlicu. Tu je Vidyapati ostao neko vrijeme i kasnije na poseban nagovor šabare oženio njegovu mladu kćer. Dok je živio u kući shabare zamijetio je nešto čudno u ponašanju svoga domaćina. Svaku noć shabara je izlazio van i slijedeći dan se vraćao oko podneva kući mirišući po različitim mirisima kao što su kamfor, mošus i sandalovina. Vidyapati se o tome raspitivao kod svoje žene i ona mu je rekla da njezin otac odlazi na tajno mjesto da bi obožavao Sri Nila-madhavu. Nakon toga dana Vidyapatinoj radosti nije bilo kraja. Ustvari, Laliti je otac rekao da nikome ne kaže ništa o Nila-madhavi, ali ona je prekršla naredbu rekavši to svome mužu. Vidyapati je odmah želio vidjeti Sri Nila-madhavu i konačno jednoga dana, na neprestalne nagovore svoje kćeri shabara Vishvasu je zavezao oči Vidyapatiju i poveo ga sa sobom da vidi Nila-madhavu. Na odlasku je Vidyapatijeva žena potajno zamotala malo sjemena gorušice u njegovu odijeću kako bi mogao obilježiti put. Kada su došli do Sri Nila-madhave shabara je skinuo povez s očiju Vidyapatija i on je vidio neopisivu ljepotu Božanstva Sri Nila-madhave, plesao je u ekstazi i ponudio Mu molitve.
Ovdje se jasno vidi da je Sri Nila-madhava Božanstvo inkarnacija Svevišnje Božanske Osobe. Inkarnacija Božanstva koje se zove Archa vigraha. Gospodin se pojavljuje u obliku Božanstva za dobrobit Njegovih bakhta, specijalno onih koji su manje napredni. Pošto Gospodina mogu vidjeti samo najnapredniji bhakte, on se pojavljuje kao Božanstvo da bi prihvatio obožavanje.
Krsna kaže u Bhagavat - Giti ( 9.34)
man mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam namaskuru...
"Uvijek milsli na Mene, postani Moj bhakta, obožavaj Me i odaj mi poštovanje..."
Zato se On pojavljuje kao Božavstvo da bi prihvatio obožavanje i devociju svojih bhakta. On se stavlja u ruke svojih bhakta da bi prihvatio njihovu službu i pomogao im da razviju ljubav prema Njemu. To je jedan oblik Sri Krsnine milosti i želje da oslobodi sve uvjetovane duše od vezanosti za ovaj materijalni svijet.
Tako se Vidyapati osvjedočio u milost Sri Nila-madhave. Pošto je Vidyapati završio svoje molitve, shabara ga je ostavio kod Božanstva, a on je otišao da nabere korijenje i šumsko cvijeće za obožavanje. Dok je shabara bio odsutan Vidyapati se osvjedočio u jednoj zapanjujućoj stvari, zaspala vrana pale je s grane drveta u obližnje jezero i utopila se. Istodobno je dobila četveroruki oblik Gospodina Visnua i vratila se u duhovni svijet. Vidjevši to brahmana se uspeo na drvo i spremao skočiti u jezero, slijedeći oslobođenu vranu. Dok se spremao skočiti, začu glas s neba: " O, brahmana, pošto si bio sposoban vidjeti Nila-madhavu, trebaš najprije o tome obavijestiti kralja Indradyumna". Tako je vidyapati sišao s drveta i čekao. Shabara se uskoro vratio noseći šumsko cvijeće i korijenje i počeo svoje dnevno obožavanje Gospodina Nila-madhave. Dok je bio zauzet službom Gospodina, Gospodin mu je rekao. " Ja sam toliko dana prihvaćao tvoje jednostavne ponude šumskog cvijeća i korijenja, sada želim kraljevsku službu koju mi nudi Moj bhakta kralj Indradyumna." Kada je shabara čuo to pomislio je : "Ja ću biti u službi Nila-madhave!" zato je vezao oči zetu Vidyapatiju i držao ga zavezanog u svojoj kući. Međutim, nakon nekog vremena na molbu svoje kćeri oslobodio je brahmanu i dozvolio mu da ode. Brahman je odmah otišao kralju Indradyumni i obavijestio ga o otkriću. Kralj je u velikoj ekstazi odmah otišao s mnogo vojnika i slugu da donese Nila-madhavu u Puri. Iz sjemenki gorušice koje je Vidyapati bacao putem izrasle su male biljke. Slijedeći te biljke lakoj je slijedio put do Sri Nila-madhave. Ali kada je stigao na to mjesto nije našao ništa. Ne mogavši vidjeti prekrasni lik Gospodina, kralj Indradyumna je opkolio selo i uhapsio shabaru Vishvasua. U tom trenutku glas sa neba je rekao kralju :
" Pusti tog shabaru! Na vrhu plavog brijega (Brijega Nila) trebaš sagraditi hram, tada ćeš kao Daru - brahman ili apsolutnu istinu u obliku drveta vidjeti Mene. Nećeš Me vidjeti kao Nila-madhavu."
Za gradnju hrama kralj je organizirao dovoz kamenja sa mjesta zvanog Bauhamala. Izgradivši cestu iz kamenoloma do brijega Nila - kandare. Sveto mjesto Sri Kstera ili Puri je u obliku školjke i u centru školjke kralj je osnovao grad po imenu Rama-Krsna-Pura i izgradio hram. Hram se protezao 60 lakata ispod zemlje i 120 lakata iznad zemlje. Na vrhu hrama kralj je sagradio kalasha, ili okrugli toranj i na njegovom vrhu cakru ili disk. Hram je ukrasio zlatnim nakitom. Kralj Indradyumna, želeći da Brahma posveti hram, otputovao je na Brahmaloku i potrošio puno vremena čekajući na brahmu. Za to vrijeme, hram, koji je bio blizu mora, postao je prekriven pijeskom s morske obale. Dok kralj nije bio na ovoj planeti, prvo je Suiradeva, a zatim Galamadhava bio kralj u toj oblasti. Galamadhava je iskopao hram iz pijeska, gdje je bio zatrpan dugo vremena. Ubrzo nakon što je hram bio otkopan kralj Indradyumna se vratio iz prebivališta Gospodina Brahme. Indradyumna je tvrdio da je on sagradio hram a isto to je tvrdio i Galamadhava. Na banjanovom drvetu u blizini hrama živjela je jedna bhusandi vrana koja je dugo živjela pjevajući neprestalno ime Gospodina Rame. S banjanovoog drveta vrana je vidjela cijelu izgradnju hrama. Ona je znala da je kralj Indradyumna izgradio hram koji je zatrpao pijesak u njegovoj odsutnosti. Kralj Galamadhava kasnije je otkrio hram, reče ona, što znači da je Galamadhava skrivao istinu i Gospodin Brahma mu je zabranio dolazak na mjesto hrama i naredio da mora boraviti na zapadnoj strani jezera Indradyumna sarovara. Indradyumna je tada molio Gospodina Brahmu da blagoslovi hram i okolno područje poznato kao Šri Kšetra koje daje najvišu vrstu oslobođenja. Ali, Gospodin Brahma je rekao: " Ova Šri Kšetra je manifestirana unutar moći Vrhovnog Gospodina i manifestacija je Vrhovnog Gospodina Osobno. Zbog toga nije u Mojoj moći da ovdje instaliram Božanstvo. Gospodin Jagannatha i Njegovo prebivalište vječno su smješteni u ovom materijalnom svijetu Njegovom milošću. Zato ću ja jednostavno staviti zastavu na vrh hrama i dati ovaj blagoslov: " Svatko tko sa udaljenosti vidi ovu zastavu, pokloni se i oda ponizno poštovanje (danadavat) lako postaje oslobođen!".
Nakon nekog vremena kralj Indradyumna je postao obeshrabren u mnogim odlaganjima da vidi Sri Nila-madhavu. Shvatio je da je njegov život beskoristan. Legao je na postelju od kusa trave, odlučan da napusti tijelo posteći. U to vrijeme Gospodin Jagannatha mu je rekao u snu slijedeće: " Dragi Moj kralju, ne brini. Ja ću doći morem plivajući u obliku drveta kao Daru - brahman u mjestu Bankimulan.
Okružen vojnicima kralj je otišao na to mjesto i vidio na obali ogroman komad drveta označen školjkom, diskom, topuzom i lotosom. Iako je odmah uposlio mnoge ljude i slonove da pokrenu taj Daru - brahman nisu ga mogli ni pomaknuti.
Te noći se Gospodin Jagannatha ponovno pojavio kralju u snu govoreći: " Dovedi Mojeg ranijeg slugu Vishvasua koji me služio kao Nila-madhavu i postavi zlatna kola ispred Daru - brahmana!". Kralj je tako i postupio. Doveo je shabaru Vishvasua i postavio ga s jedne strane Daru - brahmana, a s druge strane brahmana Vidyapatija. Postavivši zlatna kola ispred Daru - brahmana , započeo je kiritan pjevajući sveta imena uzvišenog velikog Gospodina. Tada je prišao Daru - brahmani i zamolio Ga se popne na kola. Daru - brahman je vrlo lako stavljen na kola i odvezen na posebno mjesto. Tada je Gospodin Brahama započeo žrtvovanje. Smjestio je Božanstvo Nrsimhadeve na oltar za žrtvovanje.
Rečeno je da se sadašnji hram nalazi na mjestu gdje se vršilo žrtvovanje i da je Gospodin Nrsimhadeva, Boženstvo koje se sada nalazi na zapadnoj strani hrama Mukti - mandapa orginalno Božanstvo Nrsimhadeve.
Za izradu Božanstva Gospodina Jaganathe iz Daru - brahmana kralj je pozvao mnoge vrsne rezbare. Ali, čim bi rezbari počeli raditi njihova dlijeta bi pukla i raspala se u komadiće. Konačno, Vrhovni Gospodin je došao prerušen u starog umjetnika koji se predstavio kao Ananta Maharana. On je obećao izrezbariti Božanstvo ukoliko mu se dozvoli da radi iza zatvorenih vrata 21 dan.
Sve pripreme su bile završene i u skladu s uputama starog umjetnika svi ostali majstori su bili uposleni u izgradnju kočija. Nakon što je dobio kraljevu dozvolu da radi sam i da nitko neće otvarati vrata prije istaka dvadeset jednog dana, stari rezbar je uzeo Daru - brahman u hram i zatvorio vrata.
Već nakon isteka četrnaestog dana kralj nije čuo zvuk alata i postao je jako uznemiren. Premda mu je ministar zabranjivao ulaz, kralj, po nagovoru svoje kraljice nasilno je otvorio vrata. Ušavši nije vidio starog tesara, ali je vidio da se Dara - brahman pojavio u tri oblika, kao Gospodin Jagannatha, Subhadra i Balarama . Prilazeći Božanstvima vidio je da Njihovi prsti i palčevi nisu bili dovršeni. Kraljev ministar je tada obavijestio kralja da stari klesar nije bio nitko drugi do Gospodina Jagannatha osobno i da se Gospodina Jagannatha pojavio na taj način zato što je kralj prekršio svoje obećanje otvorivši vrata sedam dana ranije. Tada je kralj smatrajući sebe velikim vrijeđaocem odlučio okončati život. Tako je ponovno legao na kusa travu i počeo postiti. Kada je prošla ponoć Gospodin Jagannatha se opet pojavio kralju u snu i rekao: " Ja sam vječno smješten ovdje u Nila - cali u obliku Gospodina Jagannatha kao Daru - brahman. U ovaj materijalni svijet silazim u inkarnaciji dvadeset četiri Božanstva sa Mojim prebivalištem. Ja nemam materijalne ruke ili stopala, ali sa Mojim transcendetalnim čulima Ja prihvaćam sve što Mi Moji bhakte ponude, i za dobrobit svijeta Ja se krećem s jednog mjesta na drugo. Ti si prekršio svoje obećanje, ali to je upravo dio Mojih zabava da pokažem ovaj oblik Gospodina Jagannatha, kojeg štite vječni svijetovi Veda. Uostalom, bhakte čije su oči premazane nektarom ljubavi vidjet će Me uvijek kao Syamasundaru koji drži svoju flautu. Ako želiš služiti Me u obilju, tada Me možeš s vremena na vrijeme ukrasiti rukama ili stopalima načinjenim od zlata ili srebra, ali moraš uistinu znati da su Moji udovi ukrasi svih ukrasa".
U Vedama je potvrđeno, posebno u Svetasvatra Upanisadi ( 3.19.):
Apani - pado javano grahita pasjaty acaksuhsa srinoti akaranh sa vetti vedyamna ca tasyatu vetta tam asur agryam pumsam matatmanam
Što znači: " Bez nogu i bez ruku, On se kreće i prihvaća. Bez očiju On vidi i bez ušiju On čuje. On zna sve što se može znati, ali nitko Njega ne zna. Zovu Ga Izvorna Vrhovna Osoba".
Da zaštiti ove izjave Veda, On uzima ovaj oblik bez ruku i nogu. Doista, Gospodin Jagannatha je u stanju prihvatiti 56 vrsta hrane ponuđene Mu osam puta dnevno i On vozi svijet u svojim sjajnim kočijama.
Kada je čuo ove riječi kralj je posta zadovoljan i molio je Gospodina na sljedeći način :
" Moj Gospodine, podari onima koji se pojave u obiteljima rezbara koji su manifestirali Tvoj oblik da mogu generacije za generacijom pomagati u izradi triju kočija". Gospodin Jagannatha se blago nasmješio i odgovorio : " Neka bude tako". Tada je Gospodin Jagannatha rekao kralju: " Potomci Vishvasua koji Me služio kao Nila-madhavu trebaju Me služiti generaciju za generacijom. Oni se mogu zvati Dayite. Potomci Vidyapatija rođeni od njegove žene brahmani trebaju obožavati Moja Božanstva. A potomci rođeni od njegove šabarske žene Lalite, trebaju kuhati za Mene. Oni trebaju biti poznati kao Suyare."
Tada je kralj Indradymna rekao Gospodinu Jagannathi: " Moj Gospodine, lijepo Te molim jednu uslugu za mene. Neka vrata Tvoga hrama budu zatvorena samo tri sata dnevno, a ostatak dana bude dovoljno hrane ponuđene tebi":
Gospodin Jagannatha je odgovorio: " Tathastu, tako će biti. A za sebe osobno kakav blagoslov želiš?" Kralj reče: " Da nitko ubuduće ne može zahtijevati Tvoj hram kao svoje vlasništvo, a ja želim biti bez potomaka. Ponizno Te molim daruj mi taj blagoslov". Gospodin Jagannatha odgovori: " Tathastu, neka bude tako".
Tako su se milostivi Gospodin Jagannatha, Subhadra i Balarama pojavili u ovom materijalnom svijetu za dobrobit svih živih bića. Koju su dobrobit Oni dali rečeno je u
Narada Purani ( U. Kh . 52.12) :
pratimam tatra tam dritva svayam devna nimitam anayasena vao yanti bhavanam me tato naraha
Vrhovni Gospodin reče Laksmi - devi: " U tom velikom prebivalištu poznatom kao Purusottama ksetra koje se rijetko dostiže u sva tri svijeta smještena su Božanstva Kesave, koja je modelirao Vrhovni Gospodin Osobno. Ako ljudi vide ta Božanstva, lako će biti sposobni doći u Moje prebivalište".
Na taj način Gospodin Jagannatha spašava cijeli univerzum, a posebno kada se vozi na Svojoj kočiji pred očima sviju
J A Y A   J A G A N N A T H A ! ! !

Nema komentara:

Objavi komentar