Priča
o pojavi Gospodina Jagannatha
Ratha-Yatra festival je povorka kola kočija Gospodina
Jagannathe, Subhadre i Balarama. Slavi se svake godine u gradu Gospodina
Jagannathe u Jagannatha Puriju u Indiji. U tom gradu Gospodin Jagannatha se
obožava u jednom od najstarijih hramova u Indiji. Priča o pojavi Gospodina
Jagannathe je vrlo interesantna epizoda u vedskoj povijesti.
Kralj Indradyumna bio je veliki štovatelj Gospodina
Vishnua sa još većom željom da Ga sretne licem u lice. Jednoga dana Gospodin je
poželio da u dvor kralja Indradyumna dođe jedan od Gospodinovih obožavatelja.
Tijelom razgovora počeli su pričati o inkarnaciji Gospodina Visnua koja se zove
Nila-madhava. Slušajući o tome kralj je postao oduševljen i poslao brahmane u
različitim pravcima da se raspitaju i traže Nila-madhavu. Svi su se bezuspješno
vratili u palaču, osim svećenika po imenu Vidyapati. Putujući po mnogim
mjestima Vidyapati je došao u oblast u kojoj stanovnici nisu bili Arijci i
zvali su se Shabare. Tu je svećenik našao utočište u kući mještanina po imenu
Vishvasu. Domaćin nije bio u kući, već samo njegova mlada kći Lalita. Ubrzo se
domaćin vratio i ugledao brahmanu, odao mu poštovanje te poučio kćer kako će mu
ukazati dobrodošlicu. Tu je Vidyapati ostao neko vrijeme i kasnije na poseban
nagovor šabare oženio njegovu mladu kćer. Dok je živio u kući shabare zamijetio
je nešto čudno u ponašanju svoga domaćina. Svaku noć shabara je izlazio van i
slijedeći dan se vraćao oko podneva kući mirišući po različitim mirisima kao
što su kamfor, mošus i sandalovina. Vidyapati se o tome raspitivao kod svoje
žene i ona mu je rekla da njezin otac odlazi na tajno mjesto da bi obožavao Sri
Nila-madhavu. Nakon toga dana Vidyapatinoj radosti nije bilo kraja. Ustvari,
Laliti je otac rekao da nikome ne kaže ništa o Nila-madhavi, ali ona je prekršla
naredbu rekavši to svome mužu. Vidyapati je odmah želio vidjeti Sri
Nila-madhavu i konačno jednoga dana, na neprestalne nagovore svoje kćeri
shabara Vishvasu je zavezao oči Vidyapatiju i poveo ga sa sobom da vidi
Nila-madhavu. Na odlasku je Vidyapatijeva žena potajno zamotala malo sjemena
gorušice u njegovu odijeću kako bi mogao obilježiti put. Kada su došli do Sri
Nila-madhave shabara je skinuo povez s očiju Vidyapatija i on je vidio
neopisivu ljepotu Božanstva Sri Nila-madhave, plesao je u ekstazi i ponudio Mu
molitve.
Ovdje se jasno vidi da je Sri Nila-madhava Božanstvo
inkarnacija Svevišnje Božanske Osobe. Inkarnacija Božanstva koje se zove Archa
vigraha. Gospodin se pojavljuje u obliku Božanstva za dobrobit Njegovih bakhta,
specijalno onih koji su manje napredni. Pošto Gospodina mogu vidjeti samo
najnapredniji bhakte, on se pojavljuje kao Božanstvo da bi prihvatio
obožavanje.
Krsna kaže u Bhagavat - Giti ( 9.34)
man mana bhava mad-bhakto mad-yaji mam
namaskuru...
"Uvijek milsli na Mene, postani Moj bhakta,
obožavaj Me i odaj mi poštovanje..."
Zato se On pojavljuje kao Božavstvo da bi prihvatio
obožavanje i devociju svojih bhakta. On se stavlja u ruke svojih bhakta da bi
prihvatio njihovu službu i pomogao im da razviju ljubav prema Njemu. To je jedan
oblik Sri Krsnine milosti i želje da oslobodi sve uvjetovane duše od vezanosti
za ovaj materijalni svijet.
Tako se Vidyapati osvjedočio u milost Sri
Nila-madhave. Pošto je Vidyapati završio svoje molitve, shabara ga je ostavio
kod Božanstva, a on je otišao da nabere korijenje i šumsko cvijeće za
obožavanje. Dok je shabara bio odsutan Vidyapati se osvjedočio u jednoj
zapanjujućoj stvari, zaspala vrana pale je s grane drveta u obližnje jezero i
utopila se. Istodobno je dobila četveroruki oblik Gospodina Visnua i vratila se
u duhovni svijet. Vidjevši to brahmana se uspeo na drvo i spremao skočiti u
jezero, slijedeći oslobođenu vranu. Dok se spremao skočiti, začu glas s neba:
" O, brahmana, pošto si bio sposoban vidjeti Nila-madhavu, trebaš najprije
o tome obavijestiti kralja Indradyumna". Tako je vidyapati sišao s drveta
i čekao. Shabara se uskoro vratio noseći šumsko cvijeće i korijenje i počeo
svoje dnevno obožavanje Gospodina Nila-madhave. Dok je bio zauzet službom
Gospodina, Gospodin mu je rekao. " Ja sam toliko dana prihvaćao tvoje
jednostavne ponude šumskog cvijeća i korijenja, sada želim kraljevsku službu
koju mi nudi Moj bhakta kralj Indradyumna." Kada je shabara čuo to
pomislio je : "Ja ću biti u službi Nila-madhave!" zato je vezao oči
zetu Vidyapatiju i držao ga zavezanog u svojoj kući. Međutim, nakon nekog
vremena na molbu svoje kćeri oslobodio je brahmanu i dozvolio mu da ode.
Brahman je odmah otišao kralju Indradyumni i obavijestio ga o otkriću. Kralj je
u velikoj ekstazi odmah otišao s mnogo vojnika i slugu da donese Nila-madhavu u
Puri. Iz sjemenki gorušice koje je Vidyapati bacao putem izrasle su male
biljke. Slijedeći te biljke lakoj je slijedio put do Sri Nila-madhave. Ali kada
je stigao na to mjesto nije našao ništa. Ne mogavši vidjeti prekrasni lik
Gospodina, kralj Indradyumna je opkolio selo i uhapsio shabaru Vishvasua. U tom
trenutku glas sa neba je rekao kralju :
" Pusti tog shabaru! Na vrhu plavog brijega
(Brijega Nila) trebaš sagraditi hram, tada ćeš kao Daru - brahman ili apsolutnu
istinu u obliku drveta vidjeti Mene. Nećeš Me vidjeti kao Nila-madhavu."
Za gradnju hrama kralj je organizirao dovoz kamenja sa
mjesta zvanog Bauhamala. Izgradivši cestu iz kamenoloma do brijega Nila -
kandare. Sveto mjesto Sri Kstera ili Puri je u obliku školjke i u centru
školjke kralj je osnovao grad po imenu Rama-Krsna-Pura i izgradio hram. Hram se
protezao 60 lakata ispod zemlje i 120 lakata iznad zemlje. Na vrhu hrama kralj
je sagradio kalasha, ili okrugli toranj i na njegovom vrhu cakru ili disk. Hram
je ukrasio zlatnim nakitom. Kralj Indradyumna, želeći da Brahma posveti hram,
otputovao je na Brahmaloku i potrošio puno vremena čekajući na brahmu. Za to
vrijeme, hram, koji je bio blizu mora, postao je prekriven pijeskom s morske
obale. Dok kralj nije bio na ovoj planeti, prvo je Suiradeva, a zatim
Galamadhava bio kralj u toj oblasti. Galamadhava je iskopao hram iz pijeska,
gdje je bio zatrpan dugo vremena. Ubrzo nakon što je hram bio otkopan kralj
Indradyumna se vratio iz prebivališta Gospodina Brahme. Indradyumna je tvrdio
da je on sagradio hram a isto to je tvrdio i Galamadhava. Na banjanovom drvetu
u blizini hrama živjela je jedna bhusandi vrana koja je dugo živjela pjevajući
neprestalno ime Gospodina Rame. S banjanovoog drveta vrana je vidjela cijelu izgradnju
hrama. Ona je znala da je kralj Indradyumna izgradio hram koji je zatrpao
pijesak u njegovoj odsutnosti. Kralj Galamadhava kasnije je otkrio hram, reče
ona, što znači da je Galamadhava skrivao istinu i Gospodin Brahma mu je
zabranio dolazak na mjesto hrama i naredio da mora boraviti na zapadnoj strani
jezera Indradyumna sarovara. Indradyumna je tada molio Gospodina Brahmu da
blagoslovi hram i okolno područje poznato kao Šri Kšetra koje daje najvišu
vrstu oslobođenja. Ali, Gospodin Brahma je rekao: " Ova Šri Kšetra je
manifestirana unutar moći Vrhovnog Gospodina i manifestacija je Vrhovnog
Gospodina Osobno. Zbog toga nije u Mojoj moći da ovdje instaliram Božanstvo.
Gospodin Jagannatha i Njegovo prebivalište vječno su smješteni u ovom
materijalnom svijetu Njegovom milošću. Zato ću ja jednostavno staviti zastavu
na vrh hrama i dati ovaj blagoslov: " Svatko tko sa udaljenosti vidi ovu
zastavu, pokloni se i oda ponizno poštovanje (danadavat) lako postaje
oslobođen!".
Nakon nekog vremena kralj Indradyumna je postao
obeshrabren u mnogim odlaganjima da vidi Sri Nila-madhavu. Shvatio je da je
njegov život beskoristan. Legao je na postelju od kusa trave, odlučan da
napusti tijelo posteći. U to vrijeme Gospodin Jagannatha mu je rekao u snu
slijedeće: " Dragi Moj kralju, ne brini. Ja ću doći morem plivajući u
obliku drveta kao Daru - brahman u mjestu Bankimulan.
Okružen vojnicima kralj je otišao na to mjesto i vidio
na obali ogroman komad drveta označen školjkom, diskom, topuzom i lotosom. Iako
je odmah uposlio mnoge ljude i slonove da pokrenu taj Daru - brahman nisu ga
mogli ni pomaknuti.
Te noći se Gospodin Jagannatha ponovno pojavio kralju
u snu govoreći: " Dovedi Mojeg ranijeg slugu Vishvasua koji me služio kao
Nila-madhavu i postavi zlatna kola ispred Daru - brahmana!". Kralj je tako
i postupio. Doveo je shabaru Vishvasua i postavio ga s jedne strane Daru -
brahmana, a s druge strane brahmana Vidyapatija. Postavivši zlatna kola ispred
Daru - brahmana , započeo je kiritan pjevajući sveta imena uzvišenog velikog
Gospodina. Tada je prišao Daru - brahmani i zamolio Ga se popne na kola. Daru -
brahman je vrlo lako stavljen na kola i odvezen na posebno mjesto. Tada je
Gospodin Brahama započeo žrtvovanje. Smjestio je Božanstvo Nrsimhadeve na oltar
za žrtvovanje.
Rečeno je da se sadašnji hram nalazi na mjestu gdje se
vršilo žrtvovanje i da je Gospodin Nrsimhadeva, Boženstvo koje se sada nalazi
na zapadnoj strani hrama Mukti - mandapa orginalno Božanstvo Nrsimhadeve.
Za izradu Božanstva Gospodina Jaganathe iz Daru -
brahmana kralj je pozvao mnoge vrsne rezbare. Ali, čim bi rezbari počeli raditi
njihova dlijeta bi pukla i raspala se u komadiće. Konačno, Vrhovni Gospodin je
došao prerušen u starog umjetnika koji se predstavio kao Ananta Maharana. On je
obećao izrezbariti Božanstvo ukoliko mu se dozvoli da radi iza zatvorenih vrata
21 dan.
Sve pripreme su bile završene i u skladu s uputama
starog umjetnika svi ostali majstori su bili uposleni u izgradnju kočija. Nakon
što je dobio kraljevu dozvolu da radi sam i da nitko neće otvarati vrata prije
istaka dvadeset jednog dana, stari rezbar je uzeo Daru - brahman u hram i
zatvorio vrata.
Već nakon isteka četrnaestog dana kralj nije čuo zvuk
alata i postao je jako uznemiren. Premda mu je ministar zabranjivao ulaz,
kralj, po nagovoru svoje kraljice nasilno je otvorio vrata. Ušavši nije vidio
starog tesara, ali je vidio da se Dara - brahman pojavio u tri oblika, kao
Gospodin Jagannatha, Subhadra i Balarama . Prilazeći Božanstvima vidio je da
Njihovi prsti i palčevi nisu bili dovršeni. Kraljev ministar je tada
obavijestio kralja da stari klesar nije bio nitko drugi do Gospodina Jagannatha
osobno i da se Gospodina Jagannatha pojavio na taj način zato što je kralj
prekršio svoje obećanje otvorivši vrata sedam dana ranije. Tada je kralj smatrajući
sebe velikim vrijeđaocem odlučio okončati život. Tako je ponovno legao na kusa
travu i počeo postiti. Kada je prošla ponoć Gospodin Jagannatha se opet pojavio
kralju u snu i rekao: " Ja sam vječno smješten ovdje u Nila - cali u
obliku Gospodina Jagannatha kao Daru - brahman. U ovaj materijalni svijet
silazim u inkarnaciji dvadeset četiri Božanstva sa Mojim prebivalištem. Ja
nemam materijalne ruke ili stopala, ali sa Mojim transcendetalnim čulima Ja
prihvaćam sve što Mi Moji bhakte ponude, i za dobrobit svijeta Ja se krećem s
jednog mjesta na drugo. Ti si prekršio svoje obećanje, ali to je upravo dio
Mojih zabava da pokažem ovaj oblik Gospodina Jagannatha, kojeg štite vječni
svijetovi Veda. Uostalom, bhakte čije su oči premazane nektarom ljubavi vidjet
će Me uvijek kao Syamasundaru koji drži svoju flautu. Ako želiš služiti Me u
obilju, tada Me možeš s vremena na vrijeme ukrasiti rukama ili stopalima
načinjenim od zlata ili srebra, ali moraš uistinu znati da su Moji udovi ukrasi
svih ukrasa".
U Vedama je potvrđeno, posebno u Svetasvatra Upanisadi
( 3.19.):
Apani - pado javano grahita pasjaty acaksuhsa srinoti
akaranh sa vetti vedyamna ca tasyatu vetta tam asur agryam pumsam matatmanam
Što znači: " Bez nogu i bez ruku, On se kreće i
prihvaća. Bez očiju On vidi i bez ušiju On čuje. On zna sve što se može znati,
ali nitko Njega ne zna. Zovu Ga Izvorna Vrhovna Osoba".
Da zaštiti ove izjave Veda, On uzima ovaj oblik bez
ruku i nogu. Doista, Gospodin Jagannatha je u stanju prihvatiti 56 vrsta hrane
ponuđene Mu osam puta dnevno i On vozi svijet u svojim sjajnim kočijama.
Kada je čuo ove riječi kralj je posta zadovoljan i
molio je Gospodina na sljedeći način :
" Moj Gospodine, podari onima koji se pojave u
obiteljima rezbara koji su manifestirali Tvoj oblik da mogu generacije za
generacijom pomagati u izradi triju kočija". Gospodin Jagannatha se blago
nasmješio i odgovorio : " Neka bude tako". Tada je Gospodin
Jagannatha rekao kralju: " Potomci Vishvasua koji Me služio kao
Nila-madhavu trebaju Me služiti generaciju za generacijom. Oni se mogu zvati
Dayite. Potomci Vidyapatija rođeni od njegove žene brahmani trebaju obožavati
Moja Božanstva. A potomci rođeni od njegove šabarske žene Lalite, trebaju
kuhati za Mene. Oni trebaju biti poznati kao Suyare."
Tada je kralj Indradymna rekao Gospodinu Jagannathi:
" Moj Gospodine, lijepo Te molim jednu uslugu za mene. Neka vrata Tvoga
hrama budu zatvorena samo tri sata dnevno, a ostatak dana bude dovoljno hrane
ponuđene tebi":
Gospodin Jagannatha je odgovorio: " Tathastu,
tako će biti. A za sebe osobno kakav blagoslov želiš?" Kralj reče: "
Da nitko ubuduće ne može zahtijevati Tvoj hram kao svoje vlasništvo, a ja želim
biti bez potomaka. Ponizno Te molim daruj mi taj blagoslov". Gospodin
Jagannatha odgovori: " Tathastu, neka bude tako".
Tako su se milostivi Gospodin Jagannatha, Subhadra i
Balarama pojavili u ovom materijalnom svijetu za dobrobit svih živih bića. Koju
su dobrobit Oni dali rečeno je u
Narada Purani ( U. Kh . 52.12) :
pratimam tatra tam dritva svayam devna nimitam
anayasena vao yanti bhavanam me tato naraha
Vrhovni Gospodin reče Laksmi - devi: " U tom
velikom prebivalištu poznatom kao Purusottama ksetra koje se rijetko dostiže u
sva tri svijeta smještena su Božanstva Kesave, koja je modelirao Vrhovni
Gospodin Osobno. Ako ljudi vide ta Božanstva, lako će biti sposobni doći u Moje
prebivalište".
Na taj način Gospodin Jagannatha spašava cijeli
univerzum, a posebno kada se vozi na Svojoj kočiji pred očima sviju
J A Y A J A G A N N A T H A ! ! !
Nema komentara:
Objavi komentar