Dr. Kenneth Valpey: Može li ‘zapadni’ čovjek duboko živjeti ‘istočne’ religije?
Bhagavad-gita i jest toliko
popularna i poznata jer u sebi sadrži bezvremenske mudrosti, bez obzira
na to što su one iznesene kroz dominantno indijske motive, ali svatko
može shvatiti i naučiti kako napraviti važnu promjenu u identificiranju i
vrednovanju onoga što je kratkotrajno i onoga što nije, a kroz to
promijeniti i samog sebe na bolje. Možemo na koncu dobiti i odgovore na
važna pitanja, na primjer, koji su ciljevi naše civilizacije. Jednom
kada su Gandhija pitali što misli o zapadnoj civilizaciji, on je mudro
odgovorio: »Mislim da bi to mogla biti dobra ideja«.
Indolog i profesor sanskrita na Oxford-u, Dr. Kenneth Valpey poznat i kao Krsna Ksetra das, duhovni učitelj Brahma-madhva-gaudiya škole, u interviewu za Glas Istre rekao je:
Zapadni čovjek može duboko živjeti istočne religije
Ne može se reći da mi ne možemo duboko i
iskreno proživljavati istočne religije, već nam to eventualno može biti
nešto teže jer je naša kultura iz temelja drugačija. Treba razlikovati
svojevrsno imitiranje od istinskog shvaćanja i upijanja druge kulture,
za što naravno treba uložiti dosta truda. Uostalom, danas i sami Indijci
nisu baš pretjerano upućeni u »Bhagavad-gitu«, kao što ni većina
prosječnih vjernika drugih religija nije dovoljno upoznata sa svojim
svetim knjigama, a imaju običaj druge prozivati za to.
Književna predstavljanja azijske, a
posebice indijske misli i kulture imala su važnu, čak presudnu ulogu u
zapadnjačkoj kulturnoj i intelektualnoj povijesti. Od 16. stoljeća
nadalje bitan su element u naporima Zapada da razjasni vlastitu viziju i
ciljeve. Takav utjecaj i prilagodba raspirili su maštu pjesnika,
esejista te pisaca ostalih žanrova, izazvali kreativnu interpretaciju,
predstavljanje pa čak i reformaciju u zapadnjačkom kulturnom kontekstu.
Upoznavanje i promišljanje azijske kulture potaknuli su i proželi neke
od važnih trendova, primjerice racionalizam prosvjetiteljstva,
romantizam, američki transcendentalizam, new age i orijentalizam,
istodobno žalosno potičući razvoj kolonijalne dominacije Zapada.
Premda uče svjetsku i komparativnu
književnost, naši studenti rijetko imaju prilike slušati takva
specijalizirana predavanja. Zahvaljujući nedavnom gostovanju profesora
Kennetha Valpeyja s oxfordskog Instituta za hinduizam, na pulskom
sveučilištu se mogao steći dublji uvid u kulturno prožimanje Istoka i
Zapada. Dio intelektualnog izazova i duhovne avanture u kojoj su mogli
uživati pulski studenti donosimo u intervjuu s profesorom Valpeyjem.
I Jung je izučavao hinduizam i jogu
Kako ste se i kada zainteresirali za azijsku kulturu?
- To je već davna prošlost. Dok sam bio
student na sveučilištu Berkeley, a bilo je to vrijeme velikih kulturnih
previranja u Americi krajem 60-ih i početkom 70-ih, uz stalne studentske
prosvjede protiv Vijetnamskog rata počeo se pojavljivati interes za
druge kulture, filozofije i vjerovanja. Između ostalog, pojavile su se i
razne joga grupe koje su mi bile zanimljive, no nisam se želio upuštati
ni u što dok to malo bolje ne upoznam i počnem shvaćati. Tako sam u
slobodno vrijeme počeo čitati i prevoditi knjige koje su se bavile
jogom, koje su mi bile posebno zanimljive. Jedna je stvar vodila drugoj i
s vremenom sam upoznao Krišna zajednicu; otišao nekoliko puta u Indiju i
boravio u ašramu, i sve me to toliko impresioniralo da sam odlučio
studirati hinduizam. Jednostavno sam osjećao da su učenja indijske
tradicije o samorealizaciji značajna za moj rast i učenje o sebi, ali i
za druge pripadnike naše kulture. Zato i podučavam studente pretežno
indijskoj kulturi i književnosti, čisto da im dam do znanja da postoji
kultura drugačija od naše, vrijedna izučavanja.
Koliko god nam je danas već
normalno da među sobom imamo pripadnike drugih religija i vjerovanja,
ima teoretičara koji kritiziraju takve »pokrete«, smatrajući da
zapadnjaci ne mogu autentično živjeti ono što im nije prirođeno niti je u
njihovoj tradiciji. Što Vi mislite o tome?
- I ja se to pitam sve ove godine, no
mislim da se ne može reći da mi ne možemo duboko i iskreno proživljavati
istočne religije, nego nam to eventualno može biti nešto teže, jer je
naša kultura iz temelja drugačija. No, uvjeren sam da ako netko ima
želju i volju kvalitetno izučiti takvu religiju i prakticirati je, može
to na koncu i postići.
I Jung je izučavao hinduizam i jogu,
nekoliko je puta putovao u Indiju, držao je predavanja o tantri i
kundaliniju, ali i bio čvrsto uvjeren da zapadnjaci ne mogu prakticirati
ovu »drugačiju kulturu«, smatrajući da bi bilo pogrešno pokušavati joj
se prilagoditi. Mislim da trebamo razlikovati svojevrsno imitiranje od
istinskog shvaćanja i upijanja druge kulture, za što naravno treba
uložiti dosta truda. Uostalom, danas i sami Indijci nisu baš pretjerano
upućeni u, primjerice, Bhagavad-gitu, kao što ni većina prosječnih
vjernika drugih religija nije dovoljno upoznata sa svojim svetim
knjigama, a imaju običaj druge prozivati za to.
Aleksandar Veliki – prvi znatniji korak u otkrivanju Azije
Možete li nam reći kako je
izgledao prvi susret Istoka i Zapada u očima grčkih i rimskih
povjesničara? Koliko je u njihovom poimanju Azije bilo mašte, a koliko
istine?
- Grci su imali pomalo smiješne, zbrkane
osjećaje prema Istoku, uzrokovane njihovim uvjerenjem: »Mi Grci nismo
barbari kao ostatak svijeta, a ono što nas čini boljima je to što smo
otvoreni prema drugim kulturama«. Dakle, tu imamo paradoks jer oni, kao,
nisu barbari, dok svi drugi narodi jesu. Velik pomak naprijed u
otkrivanju Azije i Indije dogodio se zahvaljujući Aleksandru Velikom,
koji je došao do granica današnjeg Pakistana, a s njim je onamo stigao i
utjecaj helenističke kulture, koji se može vidjeti i na kipovima Bude
iz tog doba. U biti, ima još jako puno posla za povjesničare i
teoretičare da bi se utvrdile mnoge činjenice o međusobnom prožimanju
Istoka i Zapada u antičko doba. Primjerice, još nije jasno jesu li ideje
o reinkarnaciji dolazile iz Indije u Grčku ili obrnuto. Jedno je
sigurno, a to je da su spoznaje o transmigraciji duše u ovim dvjema
kulturama bile međusobno vrlo slične, a istodobno su se razlikovale od
drugih takvih vjerovanja u ostatku svijeta. Isto tako, još su aktualne
teorije o Pitagorinom boravku u Indiji, mada to nikad nije dokazano, ali
mnoge njegove teorije i stavovi daju naslutiti da bi to moglo biti
točno.
Znamo li uopće kakav je bio prvobitni efekt upoznavanja indijske kulture na zapadnjake?
- Pa, teško je generalizirati, ali može
se već u ranim spisima razlučiti određena doza divljenja prema njihovim
običajima i hramovima, kao i doza prestravljenosti zbog nekih rituala i
štovanja idola kojima su svjedočili. I umjesto da pokušaju takve običaje
malo bolje upoznati i shvatiti, katolički su misionari upravo njih
koristili kao opravdanje za prisilno civiliziranje tamošnjeg
stanovništva. Mislim da su im očekivanja onemogućila realno sagledavanje
zatečenog stanja u drugim zemljama, jer ako su očekivali doći u Indiju i
naći pogane koji štuju vraga, to su i našli. Jednostavno nisu bili
spremni ni dovoljno otvoreni da bi prihvatili nešto novo i drugačije.
Naravno, bilo je iznimaka, ali one su bile rijetke. Primjerice,
talijanski misionar Roberto de Nobili je još u 17. stoljeću proučavao i
pokušao shvatiti tamošnju svećeničku kulturu, ali i sanskrt i tamil te
je bio prvi Europljanin koji se ovim jezicima perfektno koristio, jer je
smatrao da će se samo tako moći približiti indijskom puku.
- Zanimljivo je spomenuti jedan vrlo
rani pokušaj ostvarenja interreligijskog dijaloga koji se odigrao na
dvoru cara Akbara u Delhiju u 16. stoljeću. Akbar je bio musliman, ali
dosta tolerantan prema drugim religijama i sektama pa je sagradio
posebnu dvoranu u kojoj je, iako nepismen, slušao religijske rasprave
između muslimanskih učenjaka, sikha, hindusa, ateista, Židova i
katolika. To mora da je bilo jako zanimljivo, a Akbarova je ideja nakon
svega bila osnovati jedinstvenu religiju u kojoj bi se pronašli
pripadnici različitih uvjerenja, no to je neslavno završilo.
Zapad osvajao Istok ponajviše zbog novca
Kada danas govorimo o azijskoj
kulturi, najčešće se osvrćemo na njene filozofije i religije; no,
stoljećima je interes Zapada prema Istoku bio potaknut čistim ekonomskim
razlozima.
- Točno, upravo je to bio pravi razlog
mnogobrojnih ekspedicija, no istodobno se pojavio i religijski interes u
novim zemljama u koje su se htjeli zaputiti katolički misionari.
Međutim, britanske su kompanije uspjele držati misionare podalje od
Indije sve negdje do 19. stoljeća. Sve to bio je dio eurocentrizma i
njihovog razmišljanja da smo mi civilizirani ljudi te da nam je zadaća
civilizirati ostatak svijeta i na taj način dokazati svoju superiornost.
Time smo zapravo prikrivali vlastitu duboku nesigurnost, što su dobro
primijetili mnogi književnici i objelodanili to u svojim djelima.
Recimo, Rudyard Kipling u poemi The White Man’s Burden (Breme bijelog
čovjeka) jasno izražava taj kolonijalistički osjećaj da »bijeli čovjek«
mora dobrovoljno na sebe preuzeti taj težak teret da »pomogne« drugim
rasama. Naravno, u 19. stoljeću rasizam nije imao negativne konotacije
kao danas jer je to bila standardna praksa i zapravo se podučavalo djecu
snažnom osjećaju rasnog i klasnog identiteta.
Postkolonijalne teorije istraživale su
kako su se kolonizatori i kolonizirani prožimali i utjecali jedni na
druge na razne načine, a s vremenom su čak postali ovisni jedni o
drugima. Jedna od novela koje smo čitali na pulskim predavanjima je
Orwelloova Shooting at elephant, koja je vjerojatno autobiografska jer
je Orwell zaista bio u Burmi. Uglavnom, junak se našao u situaciji da
mora ubiti slona koji je odjednom podivljao i svi okupljeni ga
nagovaraju da već jednom puca, čak i nakon što se slon konačno primirio
dok se on kolebao. Praktički je bio prisiljen to učiniti jer se našao u
situaciji u kojoj se to od njega očekivalo. Ova priča zapravo vrlo zorno
prikazuje svu lažnost, svu patvorenost situacije u kojoj su se našli
oni koji imaju moć i oni nad kojima se vlada tom moći.
Od Siddharte do zen budizma Jacka Kerouaca
Iz takvog je osjećaja kasnije
proizašao i dugogodišnji britanski imperijalizam u Indiji. Koliko je on
utjecao na razvoj Indije, ali i na same proučavatelje indijske kulture?
- Uh, taj se utjecaj osjeti i danas. Na
predavanjima nam je jedna od tema bio postkolonijalizam, s posebnim
osvrtom na ključnu figuru ovog intelektualnog diskursa – Edwarda Saida.
Naime, ovaj je palestinsko-američki književni teoretičar 1978. napisao
knjigu Orijentalizam, koja je sve otad predmet brojnih rasprava. Said je
tvrdio da je orijentalizam bio i ostao nerazmrsivo povezan s
imperijalističkim društvom koje ga je i proizvelo, slijedom čega je
većina ovakvih radova nasljedno ispolitizirana, uslužna moćnicima, a
samim time i dubiozna. S jedne strane smo imali patronizirajući
orijentalizam potaknut osjećajem superiornosti, da bi se kasnije pojavio
romantični orijentalizam koji se više bavio strujama misli u Europi
nego u Indiji o prosvjetljenju i samoostvarenju. S druge strane, u
Indiji se s britanskom prisutnošću događa buđenje nacionalne svijesti
koja s vremenom prerasta u nacionalizam, a kasnije i u pokret
nezavisnosti, jer su i Indijci, kao i europski romantičari, počeli
shvaćati da imaju itekako značajno i lijepo kulturno nasljeđe.
Njemački su romantičari bili
posebno zadivljeni i očarani Indijom pa su zapravo zaslužni za pojačan
interes prema toj zemlji i kulturi.
- U Njemačkoj se, nažalost, dogodilo
nešto jako strašno, a proizašlo je iz nauka koji se nalazi u starim
Vedama, u kojima se spominje Arya kao netko plemenit, uzvišen, o čemu je
pisao Max Müller. Teoretičari su nakon njega razvili teoriju o navodnoj
vezi između indijskih i germanskih rasa, što se našlo u kontrastu sa
semitskim rasama, i svi znamo kuda je sve to odvelo. No, to je bila samo
jedna struja misli. Istodobno se dogodilo nešto čemu, praktički, možemo
pripisati zasluge za buđenje new agea, a to je interes književnika za
shvaćanje i inkorporiranje indijskih vjerovanja u zapadni sustav
razmišljanja. Primjer za to vam je Siddharta Hermanna Hessea. Siddharta
je roman o istoimenom junaku koji susreće Budu i odbacuje ga jer smatra
da mora pronaći svoj put, što je zapadnjačka misao i način rješavanja
stvari. Budizam u Americi odlazi još dalje s knjigom Dharma Bumps Jacka
Kerouaca, u kojoj pisac portretira svojevrsnu američku verziju kvazi zen
budizma kao alternativu američkoj mainstream kulturi.
Francuski filozofi u 17. stoljeću očarani Kinom
Možemo li reći da su svi ti
pisci u svojim promišljanjima o spiritualnosti doživljavali Indiju kao
najbolje mjesto za traženje odgovora na neka pitanja koja oduvijek muče
ljudski rod?
- Da, Indija je za mnoge predstavljala
gotovo mitsko mjesto i bila je stoljećima sve ono što je netko želio da
bude. I ne samo Indija. Prije nje je to isto predstavljala Kina, kojom
su francuski filozofi još u 17. stoljeću bili očarani. Kineska je
kultura stubokom zasnovana na razumu, što je zapadne filozofe
oduševljavalo. Čitali su i proučavali Konfucija, ji ching, taoizam i
drugo, dakle uvijek je bilo teoretičara i književnika koji su bili
gotovo omamljeni Azijom i onih koji su je ozbiljnije proučavali i
shvaćali, a tako je i danas.
Kad već spominjete moć, zanima
me doživljava li se ona jednako u Indiji kao i na Zapadu? Evo,
spominjali smo i Junga, koji kaže da moć pokreće svijet.
- Pa, Indija je postala veoma zabrinuta
za svoju vojno-političku moć u zadnjih 50 godina, iz raznih razloga. Kao
što znamo, između nje i Pakistana stalno traje prepucavanje tko ima
više bombi i u što su usmjerene. Što se pak Junga tiče, njega je
zanimala takozvana individualizacija u procesu postizanja emocionalne
zrelosti i mislim da je u indijskoj religiji vidio nekoliko vrlo
upečatljivih prikaza svojevrsnih arhetipova, no zanimala ga je i
tantrička tradicija, u kojoj postoji ideja o buđenju određenih moći u
čovjeku putem različitih metoda. Ipak, bio je dosta ambivalentan prema
svemu tome, jer koliko indijsku tradiciju nalazi zanimljivom, toliko se
čini da želi reći »oni nemaju pojma, mi znamo što se zaista događa«. Kad
govori o čakrama u ljudskom tijelu, zapravo ih izokreće i priča jednu
sasvim drugu priču o njima. Zbog toga su ga i kritizirali, jer svemu
tome pristupa s već formiranom teorijom u svojoj glavi, no njegova su
zapažanja svejedno zanimljiva.
Freud, seks i pizza efekt
Freud je navodno imao malu statuu Višne na svom radnom stolu. Je li se i on zanimao za Indiju?
- Ne baš, to je bio poklon prijatelja
koji je bio romantično naklonjen Indiji. Znamo da je on razmišljao
donekle kao Marx, koji je rekao da je religija opijum za ljude. Međutim,
ono što je zanimljivo je velika kontroverza inducirana grupom
zapadnjačkih učenjaka koji su dali jedno psihoanalitičko objašnjenje
indijske religije, na koje sada hindusi žestoko reagiraju.
O čemu se radi?
- Pa, spočitavaju im da su njihovu
religiju i određene prakse, pa i božanstva, banalizirali ovakvom
analizom i sveli na seksualni simbolizam i slično. Hindusi im to jako
zamjeraju i nazivaju ih površnim zapadnjacima, pokreću akcije da se
zabrane neke od takvih knjiga i stvaraju se cijeli pokreti za zaštitu
hinduskog kulturnog i vjerskog nasljeđa od takvih stvari. To samo znači
da je Freud posredno ipak imao značajan utjecaj na samu Indiju, za koju
se nikad nije zanimao. Već najmanje desetljeće ova se kontroverza
nastavlja.
Kad smo kod kontroverzi,
smatrate li da su new age i svojevrsni bum u prihvaćanju istočnjačkih
misli i kulture na Zapadu donijeli samoj Indiji više štete nego koristi?
- Tu se radi o pizza efektu, jer se
indijske misli i prakse prenose na Zapad gdje se čak drastično mijenjaju
i u takvom se obliku, gotovo neprepoznatljive, opet vraćaju u Indiju.
Joga je komercijalizirana na Zapadu i onda se takva vratila u Indiju.
Ista je stvar i s ajurvedom i mnogim drugim stvarima. Ipak, new age je
golem pojam koji u sebi inkorporira mnoga ezoterijska, nazovimo ih tako,
učenja s raznih strana svijeta, pa i sa samog Zapada. Naravno, ne
smijemo zanemariti utjecaj madame Blavatsky i njezine teozofije koja je
označila ogromnu prekretnicu u donošenju indijske misli na Zapad. Ona je
zapravo Indiju vidjela kao zemlju kroz koju dolaze određene ideje i
učenja od kojih cijeli svijet može imati koristi.
Danas opet počinjemo upoznavati
Indiju, pretežno kroz neke nove filmove tipa Slumdog Milionaire, no
koliko oni zapravo daju pravu sliku te zemlje?
- Gledajte, slumovi su nepobitna
činjenica, možete ih vidjeti i u Mumbaiju i u Delhiju, i oni zaista
izgledaju otrcano kao i ljudi koji u njima žive. No, Indija se ne može
promatrati samo na taj način. Naime, istodobno se zaboravlja da svi
najveći svjetski gradovi imaju svoje siromašne četvrti, koje su vrlo
često od bogataških kuća odvojene samo jednim zidom. Ne smijemo
zaboraviti da je sve veći broj ovakvih naselja proizvod globalizacije,
koja preplavljuje Indiju kao nikad do sada. Ljudi misle da se Indijci ne
mogu snaći, da su nesposobni, no trebali bi malo više vremena provesti
tamo pa da shvate da je ta predivna zemlja postala odlagalište smeća za
ostatak svijeta, koji od toga čak i profitira.
Europa ima oko 40.000 antičkih rukopisa, a Indija oko dva milijuna!
Može li današnji moderan svijet još uvijek nešto naučiti od istinskog izučavanja Bhagavad-gite?
-
Naravno, i to mnogo toga. Bhagavad-gita i jest toliko popularna i
poznata jer u sebi sadrži bezvremenske mudrosti, bez obzira na to što su
one iznesene kroz dominantno indijske motive, ali svatko može shvatiti i
naučiti kako napraviti važnu promjenu u identificiranju i vrednovanju
onoga što je kratkotrajno i onoga što nije, a kroz to promijeniti i
samog sebe na bolje. Možemo na koncu dobiti i odgovore na važna pitanja,
na primjer, koji su ciljevi naše civilizacije. Jednom kada su Gandhija
pitali što misli o zapadnoj civilizaciji, on je mudro odgovorio: »Mislim
da bi to mogla biti dobra ideja«. Ne kažem da bi Bhagavad-gita trebala
zamijeniti neke druge knjige, ali može im biti izvrsna nadopuna, pa
zašto studenti ne bi izučavali i tu knjigu? I Kina i Indija u svojim
hramovima još uvijek čuvaju brojne drevne spise koje svijet tek treba
upoznati. Primjerice, procjenjuje se da Europa ima oko 30 do 40 tisuća
antičkih rukopisa, dok bi ih Indija mogla imati oko dva milijuna! Dakle,
puno je tu neistraženog materijala i posla koji treba obaviti dok to
blago ne nestane.
Patricija Softić-Mehmedović za Glas Istre, 2010.
http://atma.hr/dr-kenneth-valpey-zapadni-covjek-moze-duboko-zivjeti-istocne-religije/
Nema komentara:
Objavi komentar