Da li je moguće stalno biti u stanju
meditacije ili molitve? To je pitanje mučilo jednog bogobojaznog Rusa sredinom
devetnaestog stoljeća. Do tog pitanja je po svojim riječima došao kada je jedne
nedjelje došao u crkvu da se pomoli. I tada je začuo riječi koje je izgovorio
Sv. Pavao u svojoj poslanici Solunjanima: Molite bez prestanka.
Te su mu se riječi duboko urezale u srce
da je ostatak života proveo da mu netko razjasni kako je običnom čovjeku moguće
moliti bez prestanka.
Upitao je jednog vlastelina koji je bio
cijenjen kao čovjek pobožan i razuman, ali njegove ga riječi da je neprestana
molitva neprekidno stremljenje ljudskog duha k Bogu nije dotakla u srce.
Nastavio je dalje svoj pobožni put, sve do
samostana gdje je prišao nadstojniku kojeg je također upitao što je to
neprestana molitva. On mu odgovori da se takva molitva treba shvatiti kao
molitva razuma i da je to uzvišena mudrost koju Bog rijetko kome daruje. Ni te
riječi ga nisu duhovno uzbudile.
Produži siromašni hodočasnik dalje i uz
put sretne starčića koji ga uputi do osamljenog samostana gdje će mu dati stan
i hranu. Naš tragalac odgovori da njemu ne trena hrana već duhovna poduka. I
objasni on starcu za čime on traga. Starac ga pohvali da zahvali Bogu što je
otkrio neodoljivu čežnju za spoznajom neprestane molitve. I tako su zajedno
došli do samostana kada ga starac pozove u svoju ćeliju i ponudi mu jednu knjigu.
Evo, ovdje piše, reče mu starac, kako se može moliti neprestance. Neprestana
unutarnja Isusova molitva jest neprekidno i stalno zazivanje imena Isusa Krista
ustima, razumom i srcem. Ona je predstavljanje Njegove postojane prisutnosti,
uz prošnju Njegovog smilovanja, za svakim poslom, na svakom mjestu, u svako
vrijeme, dapače i u snu. Izražava se ovim riječima: Gospode Isuse
Kriste, smiluj mi se! Ako
se netko privikne
ovom zazivanju, osjećat
će veliku utjehu, ali i potrebu da obavlja uvijek ovu molitvu, tako da bez molitve uopće neće moći
ni biti, a ona će se sama po sebi u njemu izlijevati. Razumiješ li sada što je
neprestana molitva? Upita ga starac na kraju.
Uzevši u ruke knjigu Dobrotoljublje
hodočasnik zamoli starca da ga do u detalje uputi u tu duhovnu tajnu neprestane
molitve.
I starac mu reče: A sada
slušaj, čitat ću na koji se način valja privikavati na neprestanu unutarnju
molitvu. Starac je otvorio Dobrotoljublje, potražio pouku
svetog Šimuna, Novog Bogoslova: »Sjedni u tišini i osami, prikloni glavu,
zaklopi oči, diši spokojnije, u mislima gledaj u nutrinu srca, svodi um, tj.
svoje misli, iz glave u srce. Dok dišeš, izgovaraj tiho usnama ili samo
razumom: »Gospode Isuse Kriste, smiluj mi
se!« Nastoj odagnati od sebe rastresajuće misli,budi miran i strpljiv i
češće ponavljaj ovu vježbu.
Sav sretan hodočasnik prihvati poduku
starog svećenika u počne svoj duhovni put neprekidne molitve. I sam priznaje da
mu je ponekad išlo lako, a ponekad ga je lijenost zahvatila da bi nemarno
molio. Ali malo po malo je Isusovu molitvu prihvatio dušom i tijelom i dok je
sjedio i dok je ležao ili hodao, ponavljao je te svete riječi: Gospodine Isuse
Kriste, smiluj mi se.
Starac ga uputi da ponavlja molitvu barem
šest tisuća puta na dan ia da će mu se Bog smilovati i otvoriti srce. Kad je
tjednima nakon toga ponovno ugledao starca, on mu reče da sada udvostruči svoju
dnevnu molitvu. Polako je dolazilo do duhovnog preobražaja našeg molitelja, i
kako je on to svojim riječima napisao u knjizi: Jednom rano
ujutro kao da me probudila
molitva. Počeo sam
naime jutarnju molitvu,
ali je nekako nisam
mogao izgovarati jer je sva moja želja bila
ustremljena sama po
sebi k Isusovoj molitvi. I kada sam je počeo, odmah
sam se osjetio lako i ugodno, a jezik i usta izgovarali su nekako sami od
sebe bez mojega prisiljavanja. Proveo
sam cio dan u
radosti i nekako sam se osjetio kao oslobođen od
svega drugoga, kao
da sam se
nalazio na nekoj
drugoj zemlji i
lako sam dovršio dvanaest tisuća zaziva do rane
večeri. Tako sam sljedećih dana nastavio zazivati ime Isusa Krista s lakoćom i
privlačnošću.
Do kraja tog ljeta starac je umro i
ostavio hodočasnika da sam sa molitvom putuje po svijetu. Nastavio je sam sa
molitvom na usnama i preobražaj je došao:Tako sam putovao i neprestano
izgovarao molitvu. Konačno sam poslije nekog vremena osjetio da je molitva sama
po sebi počela prelaziti u srce, tj. srce je počelo izgovarati riječi molitve
pri svakom kucaju, npr.: 1) Gospode, 2) Isuse, 3) Kriste itd. Prestao sam
usmeno izgovarati molitvu i počeo sam pažljivo slušati kako govori srce.
Osjećalo se upravo ono što mi je tumačio pokojni starac. Kako li je bilo ugodno!
Nastavio je dalje putovati sve do
Jeruzalema, sa Isusovom molitvom na usnama i Dobrotoljubljem u pohabanoj torbi.
Nema komentara:
Objavi komentar